Na zdraví... PDF Tisk Email
Napsal uživatel redakce   
Pondělí, 07 Leden 2019 00:00

Dlouhodobější trendy ukazují na měnící se zvyky obyvatel České republiky. Ti v poslední době upřednostňují prémiový alkohol, který konzumují stále častěji doma než v barech a restauracích. Vyplývá to z několika průzkumů společnosti Rémy Cointreau realizovaných ve spolupráci s agenturou G82. Důvodem je nejen cena a strach z levnějších značek způsobený tzv. „metanolovou aférou“, ale i vzrůstající obliba domácích parties.

 

I když spotřeba alkoholu jako celku v České republice dlouhodobě spíše mírně klesá, najdeme ve spotřebitelském chování určité trendy, které se rok od roku potvrzují. Jedním z nich je i změna stylu konzumace „tvrdého“ alkoholu. Zvyšuje se  například obliba konzumace alkoholu doma v rámci domácích parties. To souvisí s trendem přesunu preferencí od levného alkoholu ke značkovému.  Zdaleka nejvíc lidí nakupuje alkohol jako dárek (83%), ale frekvence je velice nízká. Naopak vysoká frekvence je u nákupů alkoholu na party. Na ty alkohol nakupuje 85 % Čechů.

Kromě přesunu konzumace alkoholu z gastro podniků domů, roste i obliba prémiových importních značek.  „Změna preference vůči původu alkoholu je určitě způsobená „metanolovou aférou“, kdy určitá část konzumentů ztratila důvěru v levnější alkohol a přiklonila se spíše k importním značkám“, komentuje situaci Ondřej Roček, marketingový ředitel Rémy Cointreau ČR. Obliba dražšího alkoholu se potvrzuje i v nákupním košíku, kdy ho v posledních třech měsících nakoupilo až 41% lidí.

„Češi si dnes místo Tuzemáku raději koupí pravý rum, lepší značku vodky, u pálenek dávají přednost těm domácím před levnou alternativou z obchodů“, dodává Ondřej Roček. Můžeme tedy říci, že se pije trochu méně, ale za vyšší cenu.

Alkohol se málokdy nakupuje jen pro vlastní potřeby. „Z výzkumů vyplývá, že alkohol dnes lidé nakupují spíš pro někoho, což potvrzuje i absolutní dominanci nákupu alkoholu jako dárku, nebo jim nákup alkoholu asociuje jeho konzumaci s dalším člověkem“, komentuje výzkumy Ondřej Hladký, Partner agentury G82.  Trendem posledních let jsou home party, na které se nejčastěji nakupují dovozové vodky, whisky a ovocné pálenky (brandy, koňaky, atd.). Z hlediska spotřebního chování je zajímavé, že se k nákupům dražšího alkoholu nabalují i další nákupy jako nealko nápoje (cola, džus, tonic), ale také oříšky, krekry apod.

 

Alkohol dnes tvoří přibližně 4% objemu rychloobrátkových nákupů a nakupuje se obvykle s velkým nákupem přímo z regálů v supermarketech a hypermarketech. Nákup alkoholu je většinou předem plánován.

 

Aktualizováno Neděle, 13 Leden 2019 09:01