Chtěla bych být mámou PDF Tisk Email
Napsal uživatel redakce   
Středa, 12 Únor 2014 00:00

dp4372623O tom, že neplodnost je v současné době velký problém asi nikdo nepochybuje. Jedním z důvodů je rostoucí věk rodičů, dalším rostoucí množství problémů, které vedou ke sterilitě jednoho z partnerů.
Pravděpodobnost početí, pokud jsou oba partneři zdraví, je asi 1/6, tj. při každém pokusu jedna ku šesti. S rostoucím věkem partnerů (matky) pravděpodobnost klesá, u ženy po 35 roku strměji a po 40. roku už je pravděpodobnost otěhotnění z vlastních vajíček malá (menší než 1/20).

 


Kdy vyhledat pomoc
Pokud se těhotenství nedaří déle než rok (zhruba 10% párů), je vhodné vyhledat lékařskou pomoc, dříve se to považuje spíše za předčasné (pokud není znám nějaký jiný důvod pro zásah lékaře nebo není-li matka tlačena věkem). Prvním krokem ke zjišťování příčiny je obvykle spermiogram partnera. Spermiogram si lze nechat udělat i bez doporučení lékaře (ceny se liší podle pracoviště, zhruba tisíc Kč). Dále může následovat vyšetření ženy k diagnóze nebo vyloučení neplodnosti nebo nemocí a problémů, které mohou mít vliv na početí (hormonální problémy doprovázené nepravidelnou ovulací, syndrom polycystických vaječníků, endometrióza, poškození (neprůchodnost) vejcovodů atd.), tedy především se zjišťuje, zda žena ovuluje a zda má průchodné vejcovody.


dp6758350Tipy zvyšující pravděpodobnost otěhotnění
Oba partneři
•    Dobrý zdravotní stav: Pokud chcete otěhotnět co nejrychleji, je výhodou dobrá fyzická kondice partnerů, proto je vhodné umírněné cvičení nebo jiná pohybová aktivita.
•    Životospráva: Je potřeba nekouřit, co nejvíce omezit alkohol a kofein, dopřávat si pravidelný spánek.
•    Strava: Vyvážená strava je významná jak pro otěhotnění, tak pro následný vývoj plodu.
•    Psychický stav: Dobrá psychická kondice partnerů je také důležitá, zejména je třeba se nestresovat, pokud se úspěch nedostaví hned, nesnažit se za každou cenu otěhotnět co nejdříve, nepřepokládat, že se početí povede hned napoprvé nebo napodruhé, nepřehánět to se sledováním, propočítáváním, sháněním přípravků, přesným plánováním data a frekvence styků, atd.
•    Ovulace a načasování: Kolem období ovulace mít styk zhruba obden (v období několik dní před ovulací a max. 1 den po ovulaci - spermie jsou schopny oplodnit vajíčko 1-3 dny a vajíčko je schopné oplodnění nejvýše 20-24 hodin po ovulaci). Pozitivní ovulační test neznamená nutně ovulaci
•    Lubrikační gely: Pokud možno nepoužívat lubrikační gely ani sliny (existuje domněnka, že mohou nepříznivě ovlivnit pohyblivost spermií).
•    Poloha při styku: Volit příznivou polohu při styku, po něm by žena měla zůstat nějaký čas v leže.


Žena
•    Tělesná hmotnost: Pro plodnost ženy je nejen důležité, aby nebyla obézní (BMI přes 30), ale především aby neměla podváhu (BMI pod 20), kdy může docházet k poruše ovulace a menstruačního cyklu.
•    Antikoncepce: Je třeba počítat s tím, že po vysazení antikoncepce nemusí přijít ovulace hned
•    Další tipy pro ženu: Ženy mohou vyzkoušet metodou Ludmily Mojžíšové


Muž

•    Další tipy pro muže: Muži mohou vyzkoušet činnosti a potravinové doplňky pro zlepšení spermiogramu.

Jak zlepšit spermiogram
Špatné hodnoty spermiogramu je možné zkusit vylepšit některými režimovými opatřeními a potravinovými doplňky. Spermie se vyvíjejí zhruba tři měsíce, je nutné tedy uvedená opatření pro zlepšení spermiogramu dodržovat přinejmenším tuto dobu a potom jít na opakovaný spermiogram.
Je třeba však mít na mysli, že vážnější problémy mužské plodnosti tato opatření nevyřeší, v takovém případě je nutné se svěřit do péče specialistů. Uvedenými zásadami se však můžete řídit preventivně, pokud se chcete pokusit otěhotnět co nejdříve.

Čeho je třeba se vyvarovat:
•    Kouření - přestat zcela kouřit
•    Alkohol - alkohol v maximální míře omezit
•    Stres - vyhýbat se stresovým situacím
•    Těsné spodní prádlo - vyvarovat se těsného teplého spodního prádla, teplo spermiím škodí
•    Horké koupele, sauny atd.


Co je možno vyzkoušet při poruchách spermiogeneze:
•    Zdravá pestrá strava a dostatek pohybu (nikoliv však nadměrné cvičení)
•    Vitamín C - zvyšuje kvalitu spermatu více způsoby, zejména může zlepšit pohyblivost spermií, doporučená dávka 1000mg
•    Vitamín E - u mužů, kteří brali vitamín E (400-600 lUs), bylo podle studií zaznamenáno zlepšení počtu a pohyblivosti spermií
•    Vitamín B12 - zvyšuje počet a pohyblivost spermií
•    Zinek - napomáhá k tvorbě spermií a mužských hormonů a ke zvýšení počtu spermií
•    Selen - potřeba k produkci testosteronu, při malé hladině jsou spermie málo pohyblivé
•    Karnitin
•    Koenzym Q10
•    Arginin

Pokud trpíte vysokým krevním tlakem, poruchou krvetvorby, onemocněním jater nebo ledvin atd., poraďte se se svým lékařem, než začnete brát nějaké potravinové doplňky nebo léky.
Zdroj: Orift.com
Foto: SAMphoto.cz