Zdravá, krásná a v kondici PDF Tisk Email
Napsal uživatel -if-   
Úterý, 11 Únor 2014 00:00

dp11104813Trápí vás přibírání na váze během těhotenství? Máte pocit, že vypadáte jako velryba a s každým dnem se situace povážlivě zhoršuje? Potom je potřeba s tím něco udělat. 
Rozhodně by nemělo platit, že je zapotřebí jíst za dva. Ano, dvakrát tolik si můžete vzít zeleniny, přidat byste mohly ovoce, na škodu nebudou také zakysané výrobky a vůbec výrobky z mléka. Tím, by ale měla nadměrná konzumace zcela jistě končit. Rozhodně se nevztahuje ani na přílohy, ani na zákusky a už vůbec ne na čokoládu a další podobné dobroty.

 


dp11104813Zapomeňte na nesmysly, že tělo si samo řekne. Mnohem spíše si řekne váš mlsný jazyk a roztažený žaludek. A až bude miminko na světě, věřte, že si budou velmi těžko odvykat.
Jaká strava je dobrá pro miminko?
Velké změny vznikají na úrovni metabolismu živin, minerálů, vitaminů i stopových prvků. Kvantita i kvalita změn se liší podle trvání gravidity. Strava má být popisovaným změnám přiměřená a lehce stravitelná. V prvním trimestru se požadavky energetického příjmu neliší od stavu před graviditou. Těhot¬ná žena se musí vyhnout extrémům přejídání i hla-dovění.
Pro zajištění normálního růstu plodu je nutný dosta¬tečný přísun bílkovin - 1,3 g/kg denně. Nelze vynechat živočišné bílkoviny, které obsahují vzácné aminokyseliny, jež si organismus nedokáže sám syntetizovat. Podle středoevropských zvyklostí doporučujeme konzumaci 180-250 g masa denně. Dáváme přednost rybám, drůbeži, libovému hovězímu nebo telecímu, zcela dopo¬ručujeme vyloučit uzeniny. Maso a luštěniny jsou významným zdrojem železa.
Dostatek vápníku je podmínkou zabezpečení normální neuromuskulární dráždivosti, krevní koagulace i kostníhometabolismu matky i plodu. Denní minimální přísun vápníku je 1200 mg denně. Pro dobrou resorpci vápníku je nutný i dostatečný příjem hořčíku. Jeho denní spotřeba je 300-400 mg denně. Důležitým zdrojem minerálů i bílkovin jsou mléčné výrobky. Žena by měla vypít přibližně jeden litr netučného mléka denně, které doplní i o častou konzumaci jogurtů a tvarohu.
Gravidita vede ke zvýšeným požadavkům na příjem železa, který by se měl denně pohybovat kolem 80 mg. Protože obvyklá strava nemůže tento požadavek splnit, je vhodné každé těhotné od 2. trimestru podávat železo v množství 30 mg denně. U anemických těhotných dávku zvyšujeme až na 100 mg denně.


Nedostatek    jodu     ve     stravě těhotné vede k poruchám psycho-neurologického vývoje dítěte, k po¬tratům i předčasným porodům. Ne-podaří-li se jeho příjem zvýšit častým požíváním mořských ryb, doporučuje se podávat jod v tabletách v dávce nejméně  100  mikrogramů  denně. Pro  krvetvorbu  a syntézu  DNA, nezbytnou pro růst plodu a placenty, je nutná kyselina    listová, jejíž potřeba ta¬ké  v  graviditě vzrůstá na 400 mikrogramů za den. Ve druhé polovině gravidity   je celková    do¬poručená denní dávka 800 mikrogramů.
V obecné rovině je vhodné doporučit stravu, která obsahuje hodně ovoce a zeleniny, málo tuků a sladkostí.

K jídlu patří pití
Ke správné stravě také zcela neodmyslitelně patří pravidelný a dostatečný pitný režim. Ten je důležitý pro všechny osoby a o to víc pro těhotné ženy. Denně byste měly vypít 2-3 litry tekutin. Nejvhodnější je obyčejná voda s nižším obsahem sodíku, díky kterému se vám nebude zbytečně zadržovat voda v těle, nebo neslazené ovocné, bylinkové a zelené čaje. Z bylinkových čajů se doporučují  šípek, zázvor, lipové květy, pomerančová a citrusová kůra. Užívání ostatních bylinek by mělo být konzultováno s odborníkem, jelikož některé bylinky  mohou negativně působit na matku nebo na samotný plod. Občas také můžete zařadit neslazenou minerálku (pozor však na její nadměrnou konzumaci - přílišné množství minerálů v těle vede k jejich usazování). Další alternativou je džus, který je dobré ředit vodou (v koncentrované podobě může u citlivých jedinců způsobit žaludeční problémy).
Pozor na sůl
Za zmínku ještě stojí otázka  konzumace soli. Její množství byste měly zejména v těhotenství  omezit, abyste tak předešly případným otokům a omezily tak možnost vzniku preeklampsie (závažné onemocnění ve 2. polovině těhotenství, které se projevuje vysokým krevním tlakem, bílkovinou v moči a otoky) na minimum.
Cvičení
Přiměřený tělesný pohyb je základem správné životosprávy. Sporty, kde hro¬zí úder na břicho (míčové hry) nebo pády (jezdectví, judo), jsou nevhodné. Pokud žena aktivně před těhotenstvím necvičila, neměla by začínat cvičit sama. Vhodné je však cvičení pod dohledem v rámci psychoprofylaktické přípravy. Doporučit lze pla¬vání, turistiku a pravidelné denní procházky.
Spánek
Těhotná     žena     má spát pravidelně, v dobře větrané,   chladné   míst¬nosti (do 18 °C) nejméně 8-9  hodin denně.  Cítí-li potřebu  krátkého  spánku odpoledne,   lze   ho   dopo¬ručit, neztíží-li usínání večer. Večer by měla usínat před 23. hodinou.
Tělesná hygiena
Vhodná je každodenní sprcha vlažnou vodou. Těhotná žena nemá používat dráždivá mýdla a kosmetické prostředky. Nevhodná je koupel v horké vodě. Zakazujeme výplachy pochvy. Během sprchování provádí žena pravidelně masáž prsních bradavek. Vhodná je i masáž dolních končetin. Pravidelné čistění zubů po každém jídle v délce nejméně 2 minuty je samozřejmostí.

Foto: SAMphoto.cz
Zdroj: Mojetělo.cz, forumzdravi.cz