Zdravé opalování PDF Tisk Email
Napsal uživatel redakce   
Pondělí, 03 Červen 2013 00:00
dp1537751Opálení si většinou spojujeme s aktivním životním stylem a s pobytem venku. Opálenou kůži často považujeme za krásnější, zdravější a přitažlivější než pleť neopálenou. Ale existuje vůbec opalování, které je zdravé a pleti a tudíž i nám neubližuje?

Najít míru, při které nám sluníčko přináší potřebný vitamín D, energii a dobrou náladu a zároveň nehrozí zhoubným onemocněním kůže není jednoduché. Pokud si nechceme ublížit, měli bychom začít tím, že zjistíme, jakou dobu právě naše pokožka na slunci unese. To znamená, že potřebujeme znát svůj fototyp.

dp1929732Kam patříte?

Lidskou pokožku dělíme podle snášenlivosti slunečního záření na tzv. fototypy. Samotná stupnice se řídí barvou vlasů, očí a typem pleti. Obecně platí, že sluneční záření snášejí lépe lidé tmavovlasí a tmavoocí než lidé světlovlasí, rusovlasí s modrýma a zelenýma očima, pletí světlou s černými pihami. Fototyp, nebo-li typ vaší pokožky v závislosti dispozic pro přijímání slunečních paprsků je důležitým faktorem při určení ochranného faktoru (OF), který by měl mít váš opalovací krém. V zásadě platí, že podle svého fototypu máte na výběr krém, který by měl splňovat následující charakteristiky.

  • vysoký OF 25-35 (u velmi citlivého fototypu)
  • střední OF 16-25 (u citlivého fototypu)
  • nižší OF 12-16 (u normálního fototypu)

Typ I: velmi citlivý

Na sluneční záření reaguje citlivě, někdy až alergicky. Vyznačuje se citlivou pokožkou, rezavými vlasy, množstvím pih. Jeho pokožka nikdy nezhnědne. Naopak se často spálí. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 5 až 10 minutách pobytu na slunci.

Typ II: citlivý

Na sluneční záření reaguje citlivě. Vyznačuje se světlou pokožkou. Pokožka se opaluje pomalu, často se spálí, někdy mírně zhnědne. Lidé s tímto typem mají většinou blond vlasy, pihy. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 10 až 20 minutách pobytu na slunci.

Typ III: normální

Na sluneční záření reaguje normálně, bez alergických reakcí. Pokožka se opaluje dohněda, lidé tohoto typu mají tmavě blond až světle hnědé vlasy, málo pih. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 15 až 25 minutách pobytu na slunci.

Typ IV: odolný

Vůči slunečnímu záření je odolný. Snědá pokožka se velmi rychle opaluje, opálení si uchovává delší dobu, než u ostatních fototypů. Lidé s tímto typem pokožky mají hnědé až černé vlasy, výjimečně pihy. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 20 až 30 minutách pobytu na slunci.

dp5969364Jak se správně opalovat?
Pokud už víte, ke kterému typu lidí patříte, máte dobrý základ proto, přežít pobyt na slunci ve zdraví. Důležité je, dodržet několik zásad:

  1. Za každou cenu se vyhněte spálení. Zní to banálně, ale tak často se na to zapomíná, zejména v přívalu nadšení z dovolené, když jedete na jih za sluncem. Spálení je nejen nepříjemné, ale kůži může trvat dlouhou dobu, než se z něj vzpamatuje.
  2. Na slunci buďte opatrní, obzvláště na horách nebo v jižních krajích. Síla slunce se těžko odhaduje a navíc se může výrazně měnit. Nezapomínejte, že sluneční svit je nejintenzivnější mezi desátou a patnáctou hodinou.
  3. Opalujte se pozvolna. Zejména na dovolené u moře byste měli používat opalovací krém s vysokým ochranným faktorem. Během prvních dní nezůstávejte na slunci příliš dlouho.
  4. Nesnažte se zůstat opálení po celý rok. Je důležité, abyste nepřekročili celkovou roční dávku ultrafialového záření ve výši 25 kJ/m2.
  5. Vždy si vhodným způsobem chraňte oči.
  6. Nedovolte dětem, aby se opalovaly. Dětská pokožka je obzvláště zranitelná. Na pláži děti hlídejte a snažte se, aby nosily pokrývku hlavy, když nejsou ve stínu.
  7. Pokud máte problémy s kůží, například se rychle spálíte, informujte o tom svého lékaře.
  8. Vyhněte se účinkům UV záření v těchto případech: jste těhotná - máte velmi citlivou kůži (typ 1) - jste nalíčená - berete léky.

 

 

VÁŠ DEN NA SLUNCI V DOPROVODU DERMATOLOGA

9:00 -  PŘED POBYTEM NA SLUNCI

1. Vyberte správný faktor ochranného přípravku pro váš fototyp a aplikujte zhruba 30 minut před opalováním.

2. Používejte vysoký ochranný faktor pro citlivé partie.

3. Používejte prodyšné oblečení světlých barev, sluneční brýle a klobouk.

Od 10:00  DO 12 HODIN

1. Aplikujte ochranné přípravky pravidelně, v dostatečném množství a po každém koupání.

2. Nezůstávejte dlouho na přímém slunci: ačkoliv jsou systémy ochranných přípravků více a více účinné, není dobré překračovat doporučený limit pobytu na slunci. O to více to platí v případě dětí.

3. Nikdy nevystavujte přímému slunečnímu záření děti mladší 3 let.

4. Děti starší 3 let by měly být vždy chráněny tričkem, kloboučkem a používat sluneční brýle: přemíra slunečního záření, kterému jsme vystaveni během dětství, může způsobit neodstranitelné poškození kůže, které se může objevit až v pozdějším věku.

5. Pijte dostatek vody, aby vaše pokožka zůstala dobře hydratovaná.

 

MEZI 12 A 15 HODINOU

Intenzita slunečního záření dosahuje svého vrcholu.

ZŮSTÁVEJTE PROTO MIMO DOSAH PŘÍMÉHO SLUNCE!

 

MEZI 15 A 18 HODINOU

I když je slunce již schované: mraky propouští až 80 % UV záření.

Aplikujte pravidelně ochranné přípravky a dodržujte stejná pravidla jako v ranních hodinách.

PO 18 HODINĚ

Po slunění prohlédněte svou pokožku:

pokud se na kůži objevily reakce a zarudnutí, použijte zklidňující přípravky a zůstaňte po následující dny ve stínu.

 

zdroj: Mgr. Renáta Novotná- DoktorOnline

Foto: SAMphoto.cz