Psychika a příjem potravy PDF Tisk Email
Napsal uživatel redakce   
Pondělí, 03 Červen 2013 00:00

dp1180367Řada lidí dnes pod tíhou médií a daných ideálů krásy o jídle soustavně přemýšlí. „Mám sníst toto jídlo? Neublíží mi to? Neměla bych držet dietu?“ Jisté však je, že jíst a neustále si jídlo vyčítat, je velmi špatné na psychiku. Co nám vlastně neustálé úvahy o jídle a dietách dělají s psychikou?

Odpovídá zkušená výživová poradkyně studia Wellnessia Monika Divišová.

dp1550003Jedna věc je dieta na hubnutí, druhá věc je pak změna jídelníčku. Ano, každý z nás by mohl udělat větší či menší změny ve svém stravování. Tak jako přestávají fungovat bankovní systémy, protože jsme prostě zašli příliš daleko, podobně jsme na tom i s kvalitou potravin a způsobem, jakým se stravujeme. Jíme toho moc, v naprosto nevhodné kvalitě a kombinacích. Jídlo má zásadní vliv na náš zdravotní stav a na to, jak se cítíme. Přestože tento fakt většina z nás již ví, tak se tím skoro vůbec neřídíme. Nikdo z nás se to totiž nenaučil. Vyrostli jsme na uzeninách, koblihách a řízcích. Zásadně se nám všem snížil pohyb – už nevodíme děti do školy pěšky, ale jezdíme autem, nakupovat nechodíme s taškou, ale jezdíme autem… Jsou to maličkosti, ale právě tento každodenní pohyb těm našim babičkám nedělní řízek pomohl spálit. Nám se tato přebytečná energie ukládá do tuků. Česká republika stále patří na první místa v Evropě, co se nemocí spojených s nadváhou týká.

Na druhou stranu na nás tlačí media se svými super ženami a jejich plochými bříšky. A tak sáhneme po rychlé dietě, která všechno zakazuje a slibuje zázraky. I přestože rychlé diety nefungují, tak nám z nich zůstává v hlavě seznam, co se smí a co je zakázané. Jakmile si pak dáme dortík nebo sušenky, ihned upadáme do špatného svědomí.

Co můžeme udělat proto, abychom se vymanili z kolotoče diet, touze po krásné postavě a chutí na sladké?

  • Použijte zdravý rozum v kombinaci s tím, co už o výživě víte. Stačí pár malých změn a začnete se ihned cítit lépe. Zařaďte zeleninu ke každému jídlu a snižte množství všeho ostatního, co na talíři je. Smažené a uzeniny vypusťte úplně. Na svačinu si přibalte jablíčko. Pijte denně 3l neslazených tekutin.
  • Najděte si odborníka, který vám pomůže najíst cestu k vašemu optimálnímu stravování. Každý z nás potřebuje trochu něco jiného – maminka na mateřské a obchodník, co tráví celý den v autě, se budou zaručeně stravovat rozdílně. Výživový poradce vám nejen pomůže sestavit jídelníček, najít potraviny, které vám dělají dobře, ale také vás postupně provede změnou životního stylu tak, aby vaše nové návyky zůstaly už napořád.


dp10670298

Když se člověk nachází v těžké životní situaci, někdo to řeší přemírou jídla, jiný zase tím, že nejí a trpí nechutenstvím. Zde je samozřejmě nutná konzultace s psychologem. Ale jak se zachovat v situacích, kdy např. díky psychickému stavu člověk sní maximálně jedno jídlo denně, a to ještě s obtížemi? Jak by takové jídlo mělo vypadat, aby organismu nic nechybělo, zejména trvají-li obtíže delší dobu?

Pokud z nějakého důvodu nemůžeme jíst, ať už je to zdravotní stav nebo psychika, tak je důležité, abychom tělu zajistili dostatečný přísun živin. Rozhodně se nenuťte do velkých a těžkých jídel. Respektujte signály svého těla. Malé děti a zvířata v nemoci také nechtějí nic jíst. Instinktivně dávají tělu prostor pro hojení a léčení.

Pokud tento stav trvá déle, je samozřejmě potřeba dodávat důležité živiny. Každé jídlo, které dáte do úst, by mělo být v tomto období doslova nabité nutrienty. A nemělo by v něm být nic, co tělo zatíží složitým odbouráváním. Zde je několik nápadů na super výživná jídla:

  • Ovocné smoothie – dobře se tráví a je jednoduché na přípravu. Do mixéru dejte vodu (nebo rýžový nápoj), banán, další sezónní ovoce, pár lžic jemně mletých ovesných vloček, pár mandlí, bílý jogurt nebo tofu natural, doslaďte sirupem z agáve nebo lžičkou medu.
  • Green smoothie – do mixéru dejte vodu, hrst zelené listové zeleniny (rukola, polníček, špenát, mangold, římský salát…), ½ banánu, jablíčko nebo hrušku, šťávu z citronu. Vše dobře několik minut mixujte. Vznikne lahodný hladký nápoj nabitý živinami.
  • Čerstvý zeleninový džus – nakupte jí v jednom z „fresh barů“ nebo si jí doma sami udělejte. Vždy volte větší procento zeleniny než ovoce. Mrkev a řepa chutnají výtečně sladce.
  • Proteinový nápoj s vitamíny – na českém trhu lze koupit celou řadu velmi kvalitních nutričních směsí, které obsahují vše, co by jídlo mělo na jednu porci obsahovat. Kromě bílkoviny by mělo obsahovat i celé spektrum vitamínů a minerálních látek.
  • Husté polévky – z červené čočky, cizrny či fazolí v kombinaci se zeleninou vykouzlíte velmi rychlou a výživnou polévku.
Aktualizováno Čtvrtek, 06 Červen 2013 10:39