Celulitida a jak na ni PDF Tisk Email
Napsal uživatel redakce   
Středa, 17 Duben 2013 00:00
dp6931813Říká se jí celulitida, lékaři používají raději odborný výraz dermopanikulóza. Označení "pomerančová kůže" je poetičtější, ale vždy jde o jedno a totéž - o tuk, který se pod pokožkou hromadí jako sražený tvaroh. Výsledek? Ani sebelepší plavky nepřekryjí spoustu hrbolků - zejména na stehnech a hýždích, ale také na pažích - připomínajících kůru zralého pomeranče.

Celulitida – pomerančová kůže je považována především za kosmetický problém, který trápí více či méně 90% žen.

 

Celulitida postihuje především boky, stehna a hýždě.

  • Lehká celulitida je viditelná pouze tehdy, když stisknete kůži mezi prsty.
  • Při 2. stupni už vidíte pomerančovou kůži, když stojíte, ovšem jakmile si lehnete, zmizí. Znamená to, že u lehké celulitidy ještě nevznikl zánět.
  • Třetí stupeň, což je střední celulitida, je pomerančová kůže viditelná, i když ležíte. V ohnisku celulitidy se nahromadilo velké množství tekutiny, někdy jsou i oslabené krevní vlásečnice a kůže je chladnější.

Celulitidu považujeme za pouze kosmetický problém. Málokdo ví, že souvisí s nedostatečnou činností lymfatického systému a krevního oběhu. Nesprávnou životosprávou je tělo zanášeno toxiny a nestrávenými metabolity, které lymfatický systém není schopen vyloučit. Tkáně v takovéto situaci trpí nedostatečnou výživou, především minerály a vitaminy. Důsledkem jsou změny podkožního tukového vaziva. Dalším momentem vzniku celulitidy je zhoršený metabolismus tuků, což může souviset se zhoršenou činností jater.

dp7357784Co celulitidu podporuje:

1/ Špatné stravovací návyky (cukr, dorty, čokolády, uzeniny, chipsy, instantní a konzervované potraviny, bílé pečivo, majonézy, tučná masa a omáčky, přílišné solení), nedostatečný příjem vhodných tekutin.

2/ Kouření, pití kávy a alkoholu

3/ Nedostatek pohybu.

4/ Stres

5/ Nadváha

6/ Těsné oblečení

Co pomáhá v boji proti celulitidě:

V tomto celoživotním boji nelze spoléhat na jednu zbraň, naopak je třeba využít všechny zbraně.

1. Zdravý stravovací režim s preferováním zeleniny, ovoce, celozrnných obilovin a pečiva, luštěnin a nízkotučných mas a mléčných výrobků.

2. Pravidelné pročišťování organismu, při kterém se musíte především snažit vyloučit ze svého jídelníčku všechny škodliviny - cukr, sladkosti, uzeniny, chipsy, instantní výrobky, bílé pečivo, kečup, majonézy atd. Dopoledne můžete především při teplém počasí jíst pouze ovoce, během dne pak celozrnné pečivo, drůbež, ryby, obiloviny, bílé jogurty, luštěniny společně s půl kilem čerstvé zeleniny.

3. Dodržování optimálního pitného režimu, což představuje vypít 2-3 litry čisté vody bez bublinek a bylinných neslazených čajů a navíc něco ovocných a zeleninových šťáv.

4. Pohyb v jakékoli formě. Lymfa musí v těle proudit a odvádět z těla toxiny. Nemá však svou vlastní pumpu jako krevní oběh (srdce), proto musíme lymfu v těle rozproudit.

5. Lymfu rozproudíme také masážemi – nejlépe masírovat celé tělo kartáčem na šaty nebo speciální sisalovou rukavicí ráno a večer. Speciální masáže lze při léčení celulitidy doplnit používáním přípravků s obsahem jinanu dvoulaločnatého, jetele, semen vinných hroznů a řasy mechýřnaté. Tyto přípravky zlepší vnitřní výživu tkání, zvýší odbourávání tuků v buňkách a chrání před změnami pojivové tkáně.

6. Střídavé sprchování teplou a studenou vodou (60 – 80 sekund se sprchujte teplou vodou a 20 sekund studenou vodou).

7. Odborně prováděná lymfodrenáž a proticelulární masáž, případně další procedury jako teplé zábaly.

8. Užívání přípravků, které zlepší vnitřní výživu tkání a chrání před jejími změnami, vhodné jsou i přípravky, které urychlují spalování tuků.

9. Provádění detoxikace – např. 3 denní hladovkou, zařazením ovocného dne 1x týdně.

- if-

Zroj: celostnimedicina.cz, Ing. Ilona Rozhoňová

Foto: SAMphoto.cz