Jarní únava PDF Tisk Email
Napsal uživatel -if-   
Pondělí, 04 Březen 2013 07:37

Hurá, jaro je za dveřmi. Na to jsme se přece celou zimu těšili! Tak čím to, že máme nohy jako z olova, náladu pod psa a celkově je nám tak nějak slabo? Že by na nás padla jarní únava?


U každého se to projevu jinak. Někdo se jen cítí unavený a nezvládá tolik práce jako obvykle, ale u jiného může jít o i mnohatýdenní pocit skleslosti. Proč někdo zůstává zimou téměř nedotčen ä další si na jarní únavu stýská již od února?

Podle odborníků velký vliv hraje to, zda si dopřáváme během zimy nějaký pohyb. Dle jejich názoru, ten kdo se celou zimu dostatečně pohybuje a udržuje v kondici, nemusí žádnou únavu na konci zimy pociťovat. Problémy s jarní únavou mívají zejména lidé, kteří jsou přes zimu pasivní a tráví ji většinou v teple domova, bez dostatku pohybu.

Jarní únavu samozřejmě mohou zapříčinit i další faktory

· Mezi jevy, které ovlivňují to, jak se člověk na přelomu zimy a jara cítí, patří mimo jiné sezonní lidské biorytmy, jsme prostě naprogramovaní tak, že koncem zimy aktivitou zrovna nehýříme, ale teprve se probíráme.

· Jde také o důsledek několikaměsíčního nedostatku slunečního svitu, a tedy o nižší tvorbu vitaminu D. Ten se vlivem ultrafialového záření v organismu tvoří běžně z cholesterolu, ale když je slunce málo, může člověku chybět a oslabovat tak jeho imunitu.

· Mnoho lidí se v zimě rovněž potýká s nedostatkem vitaminů v běžné stravě. Tito lidé jsou oslabeni virovými epidemiemi a imunitní obranou proti nim - to je třeba případ nyní odeznívající epidemie chřipky.

Někdy nelze příčinu únavy a skleslosti určit tak jednoznačně, nicméně rady, jak s nimi bojovat, platí pro všechny.

Jak na jarní únavu

Ne každý může řešit jarní únavu tím, že si vyjede na týden někam do tepla, ačkoli to je jeden ze způsobů - ale pomoci může i delší vycházka za slunečného dne, která zároveň zajistí tělu i dostatek světla, a tím i tvorby serotoninu, který někdy bývá nazýván hormonem dobré nálady a jehož nedostatek naopak souvisí se vznikem deprese. V některých případech může pomoci i návštěva solária.

Vitaminy lze také doplnit celkem snadno. Nejlepší jsou ty z čerstvého ovoce a zeleniny, ale pravda je, že zejména po zimě v dlouhodobě skladovaném ovoci a zelenině moc vitaminů být nemusí - pak stojí za to uvažovat o jejich doplňování pomocí přípravků z lékáren, ale raději až po poradě s lékařem.
Dobré je přidat i minerály a stopové prvky. Někoho mohou povzbudit také přípravky ze ženšenu nebo guarany, ale pozor, nehodí se pro každého a lidé s dlouhodobými potížemi by jejich nákup měli raději probrat s lékařem nebo s lékárníkem.

Lékaři říkají čím dál častěji, že to, jak jsme na tom s psychickým i fyzickým zdravím, hodně záleží na tom, co jíme. Zkuste proto pomalu přejít na lehčí jídelníček, postavený na ovoci a zelenině.

Nejde o to, zcela odbourat tuky – ty by měly tvořit zhruba třetinu denního příjmu energie, avšak naprostá většina by měla připadat na tuky rostlinné. Zdravý jídelníček by dále mělo tvořit 15 až 20 procent bílkovin a zhruba polovinu by měly zaujímat sacharidy, tedy pečivo a přílohy.

Jarní desatero

Chcete zatočit s jarní únavou? Právě pro vás je tu naše jarní desatero…

• Žádný fast food
Grilované klobásy, hamburgery a smažené hranolky jsou kalorické bomby plné tuků, a to mnohdy přepálených. Navíc je lidé často jedí ve spěchu, aniž si k jídlu v klidu sednou.

• Cukrárna jen občas
Nemůžete žít bez sladkostí? Neodpírejte si je navždy, ale učiňte si z jejich konzumace malý svátek. Dávejte přednost lehkým dezertům z čerstvého ovoce nebo ještě lépe ovocným salátům.

• Zelenina každý den
Zkuste do svého jídelníčku natrvalo zařadit ovoce a zeleninu, a to v podobě nejméně pěti porcí denně - jedna porce je třeba jedno větší rajče. Denně byste měli sníst asi půl kila ovoce a zeleniny. Lepší je zelenina, protože obsahuje méně cukrů, ovoce proto jezte raději jen dopoledne, nikoli před spaním. Střídejte druhy.

• Tuky ano, ale které?
Pozor, není ideálem zapudit tuky z jídelníčku úplně. Tělo je nezbytně potřebuje, mimo jiné proto, že některé vitaminy se rozpouštějí právě jen v nich. Dávejte však přednost kvalitním druhům tuků, volte ty rostlinné, ideální je olivový olej.

• Jezte pravidelně
Jíst pravidelně je mnohem důležitější, než si většina lidí myslí. Nepravidelná strava zatěžuje organismus, a proto si ji rozdělte do čtyř až pěti denních dávek s tím, že více jezte v první polovině dne.

• Dbejte na pestrost
Nestačí jen hlídat, kolik potravin jíte a množství tuků a cukrů, neméně zásadní je i pestrost stravy. Tělo dostane všechny potřebné látky a zároveň vás střídmější jídelníček tak snadno neomrzí.

• Užívejte si jídla
Není umění zhltat jídlo za pět minut, tělo to dvakrát neocení. Daleko lepší je jíst v klidu, nejezte proto u počítače, televize ani v chůzi.

• Pijte dostatečně
Měli byste denně vypít dva a půl až tři litry tekutiny, ideální je stolní voda, ovocné nebo některé bylinné čaje, minerálky, přírodní ovocné šťávy, ty je však lépe ředit - jinak jsou hodně kyselé a poměrně kalorické. Nepijte sladké limonády ani množství alkoholu. Černá káva a černý čaj se nepočítají, protože naopak tělo dehydratují.

• Hýbejte se
Nedílnou součástí jarní očistné kúry by měl být i dostatek pohybu, zkuste se naučit hýbat tak, aby se tyto aktivity už navždy staly součástí vašeho životního stylu.

• Odpočívejte!
Ač to zní paradoxně, mnoho lidí neumí odpočívat. Polehávání před televizí pobyt na čerstvém vzduchu nenahradí. Nezapomeňte také na dostatek kvalitního spánku

-if-

Zdroj: postavaprokazdeho.cz

Aktualizováno Pondělí, 04 Březen 2013 07:39