Rozvíjíme motoriku našeho děťátka PDF Tisk Email
Napsal uživatel Administrator   
Úterý, 12 Únor 2013 00:00

taborMotoriku rozdělujeme na jemnou a hrubou. Pod pojmem hrubá motorika rozumíme hybnost celého těla a jemnou motorikou je hybnost ručiček. Obratnost mluvidel je pak nazývána motorikou mluvních orgánů.

 

Všechny tyto aspekty je samozřejmě třeba rozvíjet. Naštěstí na to dnes už nejsme nejsme sami, pomáhá nám v tom spousta hraček a speciálních pomůcek.

Obecně platí, že zdokonalování hrubé motoriky provádíme při chůzi, běhu, poskocích, nebo třeba při hrách s míčem. Cvičení jemné motoriky ruky a prstů připravuje dítě na psaní. Pokud má dítě obratnou ruku a prsty, mívá i obratná mluvidla. Je-li však obratnost ruky a prstů snížena, mohou se projevit potíže ve vývoji řeči. U dětí je tedy také velmi důležité cvičit obratnost mluvních orgánů.

Pohyb coby základní potřeba

V období batolete mezi prvním a třetím rokem je potřeba pohybu pro dítě jednou ze základních potřeb. Zvyšuje se koordinace pohybů jak v oblasti hrubé, tak i jemné motoriky. Zdokonaluje se v chůzi, začíná běhat, skákat, podlézat, přelézat. V oblasti jemné motoriky stále obratněji uchopuje předměty, manipuluje s nimi. Začíná pracovat se stavebnicemi z větších dílů, s kostkami, tvořivě si hraje s pískem, zvládá prvky sebeobsluhy – nají se, napije se samo, s různou mírou pomoci si samo vysvlékne a obleče části oděvů. Kolem druhého roku pak začíná kreslit – období čáranic, ale to už zvládne namalovat úžasné nudle s mákem! Držení psacího náčiní bývá často příčně dlaňové. Některé děti na konci období okolo třetího roku zvládnou jednoduchou kresbu postavy – hlavonožce, začíná se objevovat držení tužky v prstech takzvané špetkové držení.

Rozvíjíme hrubou motoriku

A to nejlépe formou hry. Položte třeba na zem proužek papíru a spolu s dítětem jej přeskakujte. Na obou nožičkách, později na jedné nožce. Zkuste to dopředu nebo i dozadu. Hrajte si, jak stojí čáp na jedné noze, ve dne – tedy s otevřenými očky a pak to zkuste jako čáp v noci – se zavřenými očky. S míčem zkoušejte házení a chytání, nejprve s malým míčkem z maličké vzdálenosti a pak vzdálenost i míč zvětšujte. Vhodným procvičováním hrubé motoriky je také

jízda na tříkolce, koloběžce nebo kole.

Rozvíjíme jemnou motoriku

A to třeba následovně:  Pozdravte se prstíčky, dejte si hubičku = konečkem palce se postupně dotýkejte konečků ostatních prstů, nejprve jednou rukou, potom i druhou a nakonec oběma. Počítejte do pěti s postupným zvedáním jednoho prstíku po druhém. Vařila myška kašičku, tomu dala, tomu, dala, tomu dala, tomu taky a tomu taky... Střídavé ťukejte do stolu ukazováčkem a prostředníček, pravou, levou, pak můžete zkoušet i oběma = jako hrajeme na klavír. Namotejte vlnu na klubíčko, zkuste pravou nebo i levou rukou. Nechte běhat prstíky po stole, zapojte ukazováček i prostředníček pravé ruky, to samé levou rukou a potom oběma současně. Zkuste navlékání korálků s větší dírkou. Z plastelíny vymodelujte kuličky, nakonec i zvířátka. Procvičujte zapínání knoflíků, zipů a zavazování tkaniček. Při malování nakreslete dítěti podklad, třeba malý i větší a veliký kruh a dejte dítěti jinou barvu pastelky, fixy nebo vodové barvy, ať se snaží vaši předlohu kopírovat.

Hračky pro rozvoj motoriky

Pro rozvoj motoriky jsou velmi vhodné hračky. A když hračka navíc pomůže rozvíjet zručnost a fantazii, máte vyhráno. Puzzle, motorické labyrinty, motorické hry, montážní autobus, magnetické  tabulky, ale třeba i dřevěné navlékací korálky nebo obyčejná zatloukačka s koulemi dokáží divy. Dítě se s nimi nejenom zabaví, ony mu ale i prospějí. Uvědomte si ale, že hra, ať již s hračkou či bez ní, musí dítě bavit. A tomu napomůže pochvala. Dítě tedy chvalte, jak to jde.  Vždy vycházejte od jednodušších pohybů a úkolů, později, až je dítě obratnější, přejděte k těm těžším.

Buďme ale konkrétní. Po kterých hračkách bychom měli sáhnout? Vhodná je třeba: barevná zavazovací botička, která má jak knoflíček s dírkou, suchý zip i tkaničky, různé kostky s otvory, do kterých logicky zapadá kolečko, trojúhelník nebo čtvereček, srdíčko a většinou to ještě bývá podpořeno i barevným rozlišením. Kostičky všeho druhu – které dítě by nechtělo stavět komín. Rybičky s magnetkou a protipólem magnetky na konci udice. Kuličková počítadla a různé druhy točící se káči...atd. Současný trh je ale plný i mnohem sofistikovanějších hraček.

Puzzle

Pro dospělé relax, pro děti zásadní pomůcky při rozvoji jemné motoriky a mentálních schopností. Slouží k rozvoji logického myšlení, srovnávání předmětů dle velikosti. Při spojování jednotlivých dílů děti cvičí jemnou motoriku.

Prostorové 3D pohádky

Pohádka má čtyři úrovně a každá z nich přibližuje klíčovou epizodu pohádky. Set připomíná  malé divadlo a jednotlivé kousky jsou skládány vertikálně do základny. Jedná se o originální pomůcki i pro rozvoj jazykových aktivit.

Pomůcky na rozpoznávání předmětů

K rozvoji hmatu a jemné motoriky přispívají pomůcky na rozpoznávání různorodých předmětů, obsahující například několik různých předmětů a kartiček a obrázků k přiřazení.

Lototvary

Velmi přínosné jsou i tzv. lototvary, jejichž prostřednictvím se děti učí hmatem rozpoznat určité tvary. Dřevěné předměty jsou uloženy v látkovém pytlíku a dítě hmatem rozeznává jejich tvar a ten  pak vloží na patřičnou kartičku. Dřevěné tvary se můžou také vysypat na podložku a přikládat  k obrysům na kartičce.

Duhové zvukové bloky

Barevná zvuková hra učí dítě párovat stejné tvary nebo stejné zvuky. Také může pozorovat  předměty skrz bloky jednotlivě nebo spojením bloků.

Šikmý labyrint

Úkolem dětí je co nejrychleji dopravit kuličku v kroužku do horní přihrádky. Aby děti

zachránily kuličku před propadnutím, musí se vyhnout mnoha záludným dírám a otvorům na  hrací desce. Pokud kulička i přes jejich snahu propadne, začíná hra znovu odspodu. Kroužek s kuličkou se ovládá dvěma provázky, které ho posunují do stran a nahoru.  Hra rozvíjí zručnost, šikovnost, koncentraci a koordinaci pohybů.

Kostky „od nejmenší po největší

Díky této hračce typu Montessori se děti naučí chápat a rozlišovat velikosti a posloupnost.

Básničky a říkadla

Nespoléhejte ale jenom na hračky. Děti milují i básničky a říkadla a tak nezapomeňte alespoň na jednu denně. Auto jede sláva, sláva! Máma mává, táta mává. Auto jede tůtůtů, mámo, táto, už jsme tu! Berany, berany DUC! Cupy, dupy nožičky, nebojte se vodičky! Která se dá umýti, bude lépe choditi. Která by se nedala, za druhou by kulhala. Dešťové kapičky, dostaly nožičky. Běhaly po plechu, dělaly neplechu. A dalšé, další a další.

Text: Jana Abelson Tržilová, foto: SAMphoto.cz

Aktualizováno Neděle, 03 Únor 2013 14:55