For Kids
Přibrali jste o Vánocích? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Administrator   
Neděle, 27 Leden 2013 10:16

Po Vánocích se většina z nás bojí postavit na váhu. Zápasí se zipem kalhot, které ne a ne dopnout. Jak se vrátit k původní váze, bez krutých a zdraví škodlivých diet?

Pokud vás napadne, že si nasadíte hladovku, hned na ní zapomeňte. Jednodenní půst s dostatečným příjmem tekutin sice odlehčí váš organismus a pomůže se stažením žaludku, delší hladovění vám ale nepomůže – naopak zpomaluje metabolismus. Jíte-li příliš málo, místo hubnutí se po určité době redukce hmotnosti zastaví, protože tělo ve strachu, že bude hladovět dále, ukládá sebemenší příděl kalorií do tukových zásob na horší časy.

 

Pravidelná strava

Rozhodne-li se někdo hubnout, často ho napadne, že svého cíle dosáhne díky vynechávání některého denního jídla, např. snídaně nebo večeře. Nebo vydrží celý den o zelenině, ale večer vybílí lednici. Ať už zvolíte jeden nebo druhý, riskantně si pohráváte se svým metabolismem. Lékařské výzkumy i zkušenosti těch, kdo úspěšně zhubli, prokázaly, že jediným způsobem, který dlouhodobě funguje, jsou pravidelně konzumované menší dávky jídla. Ideální je jíst pětkrát denně menší porce, a to každý den ve stejnou dobu.

Procházky a zavřený výtah

Nejlepším způsobem, jak se zbavit nechtěných kil, je samozřejmě pravidelné sportování. Ovšem jestli jste až dosud necvičili, pravděpodobně se vám nebude chtít koupit si permanentku do fitness centra nebo začít denně běhat. Dobrá zpráva je, že výsledků můžete dosáhnout i s daleko menší námahou. Stačí vědomě přidat každý den krátkou procházku. Můžete třeba vystoupit cestou do práce o dvě zastávky dřív, nebo zapomenout, že máte v domě výtah. Hubnutí možná nebude tak rychlé, jako kdybyste cvičili cíleně, ale existuje vyšší šance, že vytrváte. Přece jen je pohodlnější i rychlejší vyšlapat tři patra, než se sbalit a vypravit se do tělocvičny.

Ovoce místo sladkostí

Postrachem všech, kteří se snaží zhubnout, je chuť na sladkosti. Může mít několik příčin a svoji roli hraje i inzulín a stres. Ten komplikuje práci trávicí soustavě. Máte už dávno hlad, ale žaludek je vlivem stresu stažený a trávicí šťávy se téměř nevylučují, takže na pořádné jídlo nemáte ani pomyšlení. Jediné, co jste schopni do sebe dostat, je sladkost – její trávení nebývá pro tělo náročné. Budete-li jíst pravidelně a vyváženě a naučíte se najít si na jídlo klid, vynechání sladkostí z vašeho jídelníčku půjde mnohem snáz. Jako šidítko si můžete dopřát třeba ochucenou vodu bez cukru nebo malou porci ovoce.

Hlad je převlečená žízeň

S hubnutím pomůže, zvýšíte-li příjem tekutin. Postavte si na pracovní stůl láhev s vodou, budete-li ji mít na očích, vypijete víc. Do vody můžete přidat pár kapek šťávy nebo vymačkat citrón. Dobrým pomocníkem jsou také zelené a bylinkové čaje, které fungují močopudně a pročisťují organismus. Pozor však na slazené limonády a alkohol, patří do tábora záškodníků.

Správná volba při nákupech

Zkuste při nákupech a objednávání jídla přemýšlet a volte zdravější variantu. Natáhnete-li ruku po pečivu, vyberte si celozrnné, sáhnete-li po sýru, volte ten s menším množstvím tuku. V restauraci zapomeňte na smetanové omáčky a knedlíky a vybírejte z ryb, kuřecího masa a zeleninových příloh.

Vydatný spánek

Výzkum chicagské univerzity prokázal, že lidé držící redukční dietu, kteří spali denně 8,5 hodiny, ztratili o 55% více tělesné váhy než ti, kteří spali 5,5 hodiny. Nedostatek spánku totiž upravuje v těle produkci hormonů leptin a ghrelin. Leptin říká mozku, že jste sytí a po probdělé noci jeho produkce klesá, zatímco se zvyšuje produkce ghrelinu, který vyvolává hlad. Pokud biologie nepatří mezi vaše koníčky, argumentem může být fakt, že čím dříve půjdete spát, tím menší je pravděpodobnost, že vás večer přepadne hlad nebo nutkavá chuť na sladké.

Vyvažování jídelních hříšků pohybem

Největší dietní chybou je vzdát zdravý životní styl po prvním prohřešku. Týden se přísně hlídáte a v neděli nevydržíte a sníte dva žloutkové věnečky. Druhý den máte obrovské výčitky svědomí a řeknete si, že nemáte žádnou vůli a že už nikdy nezhubnete, a špatný pocit zajíte čokoládou, protože teď už je to jedno. Všechno špatně! Hřešit je lidské a málokdo má pevnou vůli dodržet svá dlouhodobá předsevzetí. V hubnutí platí jednoduchá matematika – je třeba víc energie spálit než přijmout. Kalorickou bombu proto musíte vyvážit. Stačí, když zmenšíte porci večeře a vyšlápnete si na delší procházku nebo zajdete na hodinu aerobiku.

Plán a odměny

Ač se to nezdá, plánování je velmi důležité. Sedněte si ke stolu a sepište si důvody, proč chcete zhubnout. Pak realisticky uvažte, kolik kilo potřebujete shodit, a vynásobte dvěma. Vyjde vám počet týdnů, po které je třeba výše uvedené rady dodržovat. Za týden je totiž vhodné shodit 0,5 kg. Víc by mohlo být zdraví škodlivé. Každý týden si za dodržení plánu dopřejte odměnu, ale pozor – ne v podobě jídla. Ať už půjde o masáž, příjemnou koupel, novou knížku nebo o číslo menší tričko, odměny posílí vaši motivaci.

Jana Abelson Tržilová

Foto: SAMphoto.cz

Zdroj: medicina.cz, trendyzdravi.cz