Vánoce nejsou o přejídání se PDF Tisk Email
Napsal uživatel Jana Abelson Tržilová   
Pátek, 07 Prosinec 2012 09:22

Opět se blíží Vánoce, které mnozí z nás mají zakódované jako svátky jídla a často se také podle toho chováme. Jsme obklopeni nejrůznějšími lahůdkámi, kterým se jen těžko odolává. Jak si udržet v tomto období dobrou postavu? Je třeba se omezovat a proč? Všichni známe supermarkety v předvánočním období. Někdy to vypadá, jako by měla vypuknout válka a lidé měli poslední příležitost vytvořit si zásoby jídla. Lidé jsou v obchodech nervózní, prodavačky unavené. Až když máme plné tašky jídla, které si odvážíme domů, mohou pro nás začít Vánoce.

 


Přejídání

Kdo by si na Vánoce nedal nějakou tu pochoutku. Vždyť i mnohé ženy před Vánocemi nebo naopak po Vánocích drží přísné diety jen proto, aby si v tomto období dopřály. Jaké lahůdky na nás čekají? Cukroví, bramborový salát, řízky, v dalších dnech svátků třeba i kachnička se zelím… Do toho se můžete usadit u televize, celé dny lenošit a nová kila mohou na nás vesele “naskákat“. Opravdu si však všechno to jídlo užijeme? Nemáte nakonec radost, když tohle „přežírací“ období skončí? Nemůžete se po Vánocích na jídlo ani podívat? Cítíte se skutečně fit? Ne, přejídání nám neprospívá. Nejen že může vést k zažívacím potížím ale jsme-li nafouklí, necítíme se ani celkově v pohodě. Jsme bez energie, malátní a do ničeho se nám nechce. Zažívací obtíže postihují o Vánocích stejnou měrou muže i ženy, liší se ale jejich příčina. U mužů je obvykle spustí přemíra tučných jídel a piva, u žen hojnost sladkostí. Vliv má i věk, s přibývajícími roky zažívací orgány stárnou a jejich funkce se zhoršuje.

Jak se nepřejídat

Chcete-li si udržet dobrou postavu, nebo zkrátka jen dobré stravovací návyky, neznamená to, že se budete muset ochudit o poživatiny, na které jste o Vánocích zvyklí. Jen je třeba si jich dopřávat s mírou. Chcete-li ochutnat více dobrůtek, jezte po menších porcích a hlavně pomalu. Snažte se jídlo co nejvíce vychutnat. Čím déle jíte, tím máte větší pocit naplněnosti. Sníte-li jídlo rychle, žaludek nestačí poslat informace do mozku a vy máte pocit (a skutečně často jen pocit), že máte ještě hlad. Vyvažte svůj jídelníček. Víte-li, že si rádi dáte k snídani vánoční cukroví a k obědu bramborový salát s řízkem, vypusťte večeři nebo jí nahraďte ovocem, které na vánočním stole jistě také nechybí. Samozřejmě je vhodné se i o svátcích hýbat. Vydejte se třeba na nějakou delší procházku po obědě, aby vám dobře vytrávilo. Vánoce představují klid a mír a měly by být především o příjemné atmosféře a rodinné pohodě. Nezaměřujte se na jídlo, a to ani tím, že se budete přejídat, ale ani tím, že se jím budete stresovat a raději se mu úplně vyhýbat. Jezte s mírou a vychutnejte si každý kousek jídla, ale hlavně samotných Vánoc.

Pokud už jedlík neodolá lákání přeplněné tabule a postihnou ho obtíže, měl by druhý den jíst výrazně střídměji. Od pálení žáhy a bolestí nadbřišku uleví volně prodejné přípravky s trávicími enzymy, jsou k dostání v lékárnách. Pokud se užijí během jídla, dá se potížím s žaludkem předejít. Pokud samoléčba nezabere a zažívací potíže trvají týden či dva, měl by postižený vyhledat lékaře. Samoléčba může být riziková, pacient by mohl zanedbat vážné onemocnění. Lékař napíše vhodné léky a při vážnějších problémech doporučí endoskopickou nebo chirurgickou léčbu. Na potíže se žaludkem se podávají léky, které sníží tvorbu žaludečních kyselin. Existují i léky na obtíže se slinivkou a žlučovými cestami, tam ale často bývá nutná také operace.

Zdroj: zdrava-vyziva.zdrave.cz

Foto: Samphoto.cz

Aktualizováno Pátek, 07 Prosinec 2012 09:30