Co jíst v létě? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Josef Dvořák   
Pondělí, 18 Červenec 2011 11:57
Ještě měsíc bude kalendářně trvat léto. Podle dlouhodobých předpovědí by krásné počasí mohlo být ve skutečnost trvat ještě o fous déle. Právě v tomto období se většina z nás začíná stravovat trochu zdravěji. Naše tělo si totiž většinou spíše než o knedlík nebo řízek řekne o něco lehčího. To je samozřejmě dobře. A ještě lépe bude, když nám letní období poslouží jako start ke zdravému stravování.

Co by tedy v létě mělo platit?

V letním horku bychom se měli vyvarovat kaloricky vydatných a mastných jídel. Ty totiž zatěžují organizmus, především trávící a následně i oběhový systém.
Měli bychom zařadit do svého jídelníčku minimálně jedno zeleninové jídlo denně, nejlépe samozřejmě místo večeře.

Velmi důležitý je dostatečný příjem tekutin. Nejlepší variantou budou neperlivé vody a minerálky, popř. ovocné čaje. Doporučený denní příjem je pro dospělé osoby 2,5-3 litry tekutin denně. A to podle zátěže.

Neměli bychom zapomenout ani na potravinové doplňky /vitamíny, minerály/:
Antioxydanty /vit. A, E, C, zinek, selen/ chrání náš organizmus před slunečním zářením a před účinky volných radikálů
B-komplex dodává potřebné vitamíny pro výživu pokožky a nervů /protistresový/
Beta-karoten chrání před působením UV paprsků ze slunečního záření
Vitamín C posiluje obranyschopnost organizmu a jeho regeneraci.

Chystáme –li se na cesty, určitě bychom navíc neměli zapomenout přibalit do zavazadla Acidophilus, který posiluje imunitu a především udržuje střevo v dobrém stavu. Může být velmi užitečným pomocníkem při veškerých střevních či zažívacích problémech.

Zdravý jídelníček

A pokud se vám podaří řídit se vším, co jsme vám poradili? V té chvíli je určitě ten správný čas na to, vykročit dál za zdravou výživou. Víte, jakých 6 bodů musíte nutně dodržet, abyste byla zdravá a krásná?

1. Jezte málo a často

Ženy, které chtějí vypadat dobře a stejně dobře se cítit si obvykle nenakládají na talíř hory jídla. Neostýchejte se poručit si v restauraci dětskou porci, anebo se o jednu „dospěláckou“ podělte s partnerem. Je to mnohem zdravější, než kolotoč přejídání a následného provinilého hladovění, na kterém se vozí velké množství mladých Češek.

2. Při vaření používejte olivový olej namísto slunečnicového nebo margarínu

Ačkoli v olivovém oleji je stejné množství kalorií jako v margarínu, odbornice na zdravou výživu mají v lednici jen první z nich. Olivový olej vašemu organismu prospívá, protože je nabitý zdravými mononenasycenými tuky, které vás chrání proti nemocem srdce a cév. Margarín naopak cévy ucpává a tím vám škodí (i v malém množství). Obsahuje stejné nezdravé tuky, jež na vás číhají třeba v bramborových lupíncích a hranolkách.

3. Občas si objednejte jídlo ze sóji

Nemusíte být vegetariánka, abyste čerpala bílkoviny ze sóji. Jestli vám sója nesedí, zkuste si pochutnávat alespoň na fazolích a ořechách. Jsou bohaté na vlákninu a antioxidanty a obsahují méně nezdravých tuků než maso.

4. Snídejte výhradně zdravá jídla

Vaše ranní jídlo prozrazuje o vašem životním stylu víc, než si myslíte. Odborníci na výživu tvrdí, že skladba vaší snídaně vypovídá, jak moc dbáte o svoje zdraví. Pokud si po probuzení pochutnáváte na mastné anglické snídani (jíte míchaná vajíčka, volská oka, párky nebo smaženou slaninu), nejspíš si moc nepotrpíte ani na cvičení. Potom není divu, že pod vámi váha ukazuje závratná čísla! Jestli naopak začínáte den miskou kukuřičných lupínků s odstředěným mlékem, nejspíš i jinak žijete zdravě.

5. Obědvejte teplé jídlo

Müsli tyčinka je dobrá volba, pokud trčíte u pracovního stolu a váš vyhládlý žaludek halasí hlasitěji než Matějská pouť. Pokud vám ale tři takové tyčinky často poslouží jako oběd, děláte velkou chybu. Moudré ženy vědí, že je chytřejší dát si k obědu pořádné teplé jídlo, než umlčovat chutě náhražkami jako jsou různé „zdravé“ tyčinky anebo třeba ukrutně nezdravá, ale rychle připravitelná čínská polévka. Proč? Balená jídla často obsahují přísady, které vaše tělo vůbec nepotřebuje – třeba sodík, konzervační látky, často spoustu zbytečných kalorií a tuků. A navíc: kuře s rýží nebo file s bramborem vás zasytí na mnohem delší dobu než oběd složený například z misky müsli s mlékem, jablka a trvanlivé bagety se šunkou.

6. Pravidelně si dávejte brokolici:

Obsahuje obrovské množství vitamínů a antioxidantů, takže vás chrání proti běžným onemocněním jako je třeba rýma a nachlazení, ale zároveň i proti rakovině. Můžete si ji kupovat i mraženou a pokud vám samotná nechutná, zkuste ji jíst jako přílohu ke kuřecímu masu spolu s dušeným hráškem, kukuřicí a mrkví.

Zdroj: cosmopolitan,celostnimedicina.cz
Aktualizováno Pondělí, 18 Červenec 2011 12:02