Zdravá výživa dětí – jak na to? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Středa, 22 Červen 2011 05:43

 

5169835Pediatři varují před znepokojivým nárůstem výskytu obezity u dětí a následky, které má na jejich zdraví. Příčinou je, vedle nedostatku pohybu, především nevhodná skladba jídelníčku. Tukové buňky se tvoří do 3 let, potom v organismu přetrvávají, takže obézní děti snadno přibývají na váze i v dospělosti. V životě na naše potomky číhá řada nástrah, tak proč je ještě dobrovolně posílat do bitvy s nadbytečnými kily?

 

Pro zdravé a vyvážené stravování dětí platí podobné zásady, jako v případě dospělých. Ovšem racionální motivace zpravidla selhává, děti zkrátka chtějí jíst, co jim chutná, takže čím dříve zjistí, že zdravé může být i dobré, tím lépe. „Dítě je součástí stravování celé rodiny, nejlepší je, když dospělí jdou příkladem a společně omezí solení, smažení, zvýší přísun celozrnných obilnin a zeleniny. Je třeba dětem trpělivě vysvětlovat, proč jíst zdravě – například, že jim bude chybět síla na sport, budou zase nemocní, doma, bez kamarádů a podobně. Ale určitě nevyhrožovat ani neuplácet sladkostmi - když sníš papriku, dám ti čokoládu,“ radí zkušená výživová poradkyně Monika Divišová. Přidává i další praktická doporučení: „Sledujte, co dítě jí ve škole či ve školce, zajímejte se, co mu chutná, jestli si bylo přidat. Nedovolte dětem, aby si samy braly doma jídlo nebo si jej kupovaly. Jezte společně, v klidu a pohodě. Netrvejte na tom, aby vše dojedly, když děti vidí, že rodiče jedí, budou jíst taky, v žádném případě nevytvářejte okolo jídla negativní emoce. Motivujte děti tím, že je zapojíte do přípravy a nové potraviny nabízejte s nápadem – polévku podávejte v talíři s obrázkem na dně, ze zeleniny na talíři vytvořte obličej.“

 

Důležité je hlídat, aby děti přes den nezapomínaly pít, od 3 let cca 1,5 – 2 litry, nejlépe neslazených nápojů (pokud už sladit, tak medem nebo jablečným 100 % džusem). Také pro děti platí zásada, že snídaně je základ a jíst se má pravidelně, 5x – 6x denně.

 

Čeho konkrétně se podle Moniky Divišové v (nejen) dětském jídelníčku vyvarovat ? Potravin obsahujících rafinovaný bílý cukr (čokolády, oplatky, buchty, koblihy, croisanty, bábovky, müsli tyčinky, slazené nápoje, sirupy, sycené nápoje, barevné jogurty, snídaňové cereálie, slazené džusy). Potravin obsahujících nevhodné tuky (uzeniny všeho druhu, smažená jídla, fastfood, rostlinné margaríny, tučné typy masa, sušenky, oplatky, tučné a slazené smetanové krémy). Průmyslově zpracovaných potravin (konzervy, hotové barvené pudinky, tavené sýry, bujóny). Potravinářských

aditiv (konzervanty, barviva, ochucovadla, látky pro zvýšení trvanlivosti). Nadměrného používání bílé mouky (bílé pečivo a těstoviny, omáčky a polévky zahušťované bílou moukou). Nahnilé a plesnivé zeleniny (nikdy neokrajovat, rovnou vyhodit). Pozor na mořské plody a další alergizující potraviny (sója, laktóza, exotické ovoce, citrusy, burské ořechy, lepek), kravské mléko, které je

nesnadno stravitelné.

 

Naopak vhodnými surovinami pro přípravu dětských jídel jsou: Zelenina a ovoce (batáty, avokádo, mrkev, brokolice, květák, cuketa, dýně, špenát, celer, petržel, avokádo, fenykl, jablka, hrušky, broskve, banány, hrozny, meloun, švestky, borůvky, meruňky). Tuky (olivový olej, bio máslo, omega 3 – rybí tuk – z tučných ryb nebo ve formě doplňku stravy, mleté lněné semínko). Oříšky a semínka (do 1 roku ne, potom rozemleté vlašské ořechy, lískové ořechy, para ořechy, sezamové

semínko, slunečnicové semínko, dýňové semínko, NE burské ořechy). Sacharidy (brambory, celozrnná rýže, pohanka, jáhly, kroupy, quinoa, celozrnné těstoviny a kuskus, bulgur, neslazené instantní kaše z těchto surovin. Vločky (ovesné, pšeničné, jáhlové, pohankové). Pečivo (nejlépe kváskový chleba bez přídavků kypřidel a ochucovadel). Celozrnná mouka pšeničná, žitná (pro

občasné pečení ovocných koláčů), rýžová mouka, amarantová mouka. Luštěniny (od cca 18 měsíců červená čočka, později přidávat postupně další). Mléčné výrobky (kysané mléčné produkty, kozí produkty, neslazené bílé jogurty – ne light!, Lučina, cottage sýr, žervé, ricotta, občas kvalitní tvrdý sýr). Maso stačí dětem 1-2x týdně (bio kuřecí, krůtí, králičí, rybí), vejce v bio kvalitě.

 

Zdroj: Wellnessia