Pitný režim PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Středa, 08 Červen 2011 05:18

aqua_anna_mimi_1Na pitný režimy byste měli myslet celý rok. V létě je ovšem pitný režim o to aktuálnější, o co více se potíte. Nejlépe uhasíte žízeň vodou, nezapomínejte ale ani na ovocné a zeleninové šťávy.

 

 

"Voda je jednou z hnacích sil stroje zvaného lidské tělo, neboť její dostatečný příjem významně ovlivňuje správné fungování organismu a zásadním způsobem přispívá k zachování stálosti vnitřního prostředí. Zatímco bez jídla přežijeme týden i více, bez vody náš organismus vydrží jen několik dní ", říká odborník na sport a zdravý životní styl z centra zdraví a výživy ONLIFE, Mgr. Eduard Polakovič.

 

Voda je univerzálním pomocníkem, který se v našem těle podílí na všech činnostech týkajících se látkové a energetické přeměny. Nachází se v buňkách, cévách, mezibuněčných prostorech, v tělesných dutinách, i trávicím traktu. Slouží jako regulátor teploty těla, stejně tak umožňuje činnost svalů. Voda je zároveň dopravním prostředkem, který zajišťuje transport potřebných látek i vylučování těch nežádoucích z těla ven. Pro tělo je skutečně zázračná - všechny chemické reakce,

jejichž výsledkem je dýchání, chůze, spánek či myšlení, se dějí díky vodě. "Avšak tělo není nevyčerpatelným zdrojem energie, tudíž je třeba se o něj příkladně starat, což v praxi znamená dodržovat i správný pitný režim ", dodává Mgr. Polakovič.

 

4 fakta o vodě, které bychom měli znát:

 

1) Zbavuje tělo toxinů

Voda zajišťuje odplavování toxinů a metabolického odpadu ven z těla. Je také nezbytně nutná pro správné a efektivní fungování ledvin a pro celkovou tělesnou i duševní harmonii.

2) Podporuje metabolismus tuků

Bez dostatku vody v našem těle se část nezpracovaných zbytků dostává do jater, která přeměňují uložený tuk na energii. Pokud jsou nucena suplovat roli ledvin, metabolismus tuků se logicky zpomaluje.

3) Udržuje správné fungování orgánů

Nedostatek vody se organismus snaží nahrazovat jejím stahováním z různých vnitřních orgánů, například ze střev. Následkem takové činnosti bývá zácpa. Naopak udržování správného poměru tělesných tekutin přispívá k bezproblémovému trávení a také k maximálnímu využití živin získaných ze stravy.

4) Pomáhá při přebytku solí v organismu

Zadržování vody v těle bývá způsobováno přehnanou konzumací soli. Zvýšením příjmu tekutin dochází k vyplavování solí z těla. Paradoxně, při otocích způsobených zadržováním vody je třeba notně zvýšit příjem tekutin.

 

Není voda jako voda

 

Voda je pro tělo významným zdrojem minerálů, ze kterého si náš organismus dokáže efektně zpracovat potřebné látky. Avšak neplatí to pro všechny typy vod. Demineralizovaná voda, která pochází z domácích úpraven vody, může při výhradním používání vést k vážnému nedostatku důležitých minerálů, především vápníku a hořčíku, což se projevuje únavou, slabostí, bolestí hlavy či svalovými křečemi. Problém s demineralizovanou vodou spočívá ve fyziologickém procesu během trávení, kdy je vstřebávání vody ze střev možné pouze za současného transportu sodíku. Při

pití destilované vody musí lidské tělo nejprve účinné látky do těla dodat, aby se za jejich pomoci mohla vstřebat. Organismus je tak nucen sáhnout na své rezervy, což může vyústit do vážného deficitu minerálů.

 

Udržujte proto svůj pitný režim pestrý a dopřejte si několik zdrojů tekutin, včetně čerstvých ovocných a zeleninových šťáv a také přírodních pramenitých vod s nízkou mineralizací od 150 – 400 mg/l, které jsou pro své výborné vlastnosti vhodné ke každodenní spotřebě.

 

Nejdůležitější zásady správného pitného režimu:

• Dopřejte si minimálně 2 litry vhodných tekutin v menších množstvích a rovnoměrně rozložených během celého dne.

• Optimálním řešením každodenního pitného režimu je čistá, přírodní pramenitá voda s nízkým obsahem minerálů.

• Přizpůsobte nároky na pitný režim svému životnímu stylu a zvyšte příjem tekutin při větší fyzické aktivitě, nemoci či vysokých teplotách.