Zdravé kojení PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Pondělí, 02 Květen 2011 10:36

 

kojeniMateřské mléko je tou nejlepší výživou, jakou můžete miminku dát, shodují se jednoznačně dětští lékaři. Kojení napomáhá prevenci obezity, civilizačních onemocnění a také posiluje dětský imunitní systému, takže dítě lépe odolává běžným onemocněním, jako je například chřipka či nachlazení….

 

 

Podmínkou kvalitního, „zdravého“ kojení jsou ovšem správné stravovací návyky a vyvážený jídelníček matky. Do mateřského mléka totiž přechází většina výživových látek z potravin, nápojů a potravních doplňků, které sní.

 

Zkušená výživová poradkyně Monika Divišová varuje především před snahou co nejrychleji

shodit těhotenstvím nabrané kilogramy: „Razantní detoxikační a redukční programy nejsou na místě, dokud kojení není úplně ukončeno. Toxiny vznikající při hubnutí a čištění organismu by se dostávaly do mateřského mléka. Během kojení navíc dochází k naprosto přirozenému úbytku váhy.“

 

Monika Divišová přidává také seznam jídel a nápojů, které doporučuje při kojení omezit nebo úplně vyloučit: Luštěniny (zejména se slupkou) a ostatní nadýmavé potraviny (kedlubny, hrušky, ředkvičky, cibule, květák, zelí). Aromatická, ostrá a kořeněná jídla, kořenící směsi, silné bylinky (zázvorový čaj, mnoho skořice apod.), česnek, aromatičtější papriky. Jídla obsahující mnoho soli, konzervantů a barviv (tavené sýry, uzeniny, levné jogurty a sladkosti, pokrmy v čínských bistrech, polotovary, bujóny, instantní polévky). Citrusové plody a jejich

šťávy. Různé bylinkové čaje (kromě směsí určených pro kojící ženy a fenyklového čaje). Potencionálně alergizující potraviny - zejména pokud je v rodině alergik, stejně tak není dobré konzumovat velké množství výrobků s obsahem lepku (pečivo, těstoviny, koláče a buchty, knedlíky atp.). Káva, čaj, energetické nápoje, coca cola, ice tea a slazené nápoje. Pečivo a buchty obsahující kvasnice nebo kypřící prášek také mohou miminko nadýmat, vybírejte raději rýžové chlebíčky a nekynuté celozrnné pečivo.

 

Tolik tedy rady, čemu se raději vyhnout. Ale co naopak do jídelníčku bez obav zařadit? Zelená listová zelenina, jednoduché zeleninové polévky a vývary, bílé maso a ryby (sardinky i s kostičkami obsahují hodně vápníku), celozrnná rýže, jáhly, pohanka, nové brambory i se slupkou, pšeničné klíčky, semínka – sezamová i dýňová, avokádo, ovoce, kvalitní hořká čokoláda, bílé jogurty (kolem 2-3% tuku), kozí sýry.

 

Monika Divišová přidává i tipy na vhodné potravinové doplňky: „Léty prověřenou

klasikou je rybí tuk pro správný rozvoj nervové soustavy dítěte. Prospěšný je také vápník v kombinaci s vitamínem D a hořčíkem, dále multivitamín určený pro kojící matky, nebo kvalitní výživový nápoj.“

 

Zdroj: www.wellnesia.cz