Může propadnout do školky? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Pondělí, 14 Duben 2008 18:21

Zralé může být ovoce, žena i školák, a právě školní zralost je v září téma dne. Co když Davídek na školu nestačí, co když jsme se unáhlili, je za tou aktovkou tak droboučký. U zápisu stačilo, že uměl počítat do deseti, ale jeho spolužačka kačka už umí dokonce číst ze slabikáře… Jak zvládnout první týdny ve škole, co je a není normální? Jak se liší školka od školy a kdo nám s určitostí poví, že Davídka je třeba vrátit do školky?

Co je psáno, to je dáno

Vrátit žáčka do školky je poslední bojový manévr, který může potkat prvňáčka na cestě za písankou a abecedou. V podstatě jde v každém případě o pochybení školy samotné, která měla za úkol dítko, pasované na předškoláka, řádně prověřit u zápisu. Pokud se prověřující kantorce nejeví žáček pro první třídu způsobilý a je patrné, že by se s písmenky zbytečně trápil, protože jej více baví obrázky a autíčka, které si s sebou přinesl, může v této fázi předat svůj názor řediteli školy a ten následně žádá rodiče návštěvu psychologické poradny a její vyjádření. Zde záleží opět na specializaci odborníka a pochopitelně i na jeho momentální náladě. Pakliže dítě uzná způsobilým pro adaptaci do role prvňáčka, je více než pravděpodobné, že dítko už nyní sedí v některé z lavic I. A. Z reakcí ostatních maminek, ve vás ale pojednou roste podezření, že je oproti ostatním spolužáčkům jaksi pozadu… neunáhlili se v té poradně?

Nenechte se zmást

Kantor s vámi může polemizovat o variantě návratu do školky až po době několika týdnů. A rozhodně nejde pouze o jednohlasný názor vyučujícího. Znovu tu figuruje kolektiv a slovo ředitele, který ve výjimečném případě může rodiče opakovaně vyzvat k prověření školáčka v poradně. Je to však situace zcela mimořádná... Fakt, že dítko učebnice do aktovky neskládá, že zapomene klíček od skříňky, že svou skříňku nemůže najít, i to, že nemá do školy všechny pomůcky řádně přichystané a na školu tedy nedbá (a raději si pustí televizi), pranic nerozhoduje o školní zralosti, pouze o důmyslném uvolnění napětí. Děti se aklimatizují v novém prostředí stejně složitě, jako dospělý v nové práci. Seznamují se s cizími dětmi, povinnostmi a skutečností, že škola, není školka, kde si mohou děti po obědě schrupnout. Přestože ležení nesnášely, teď jim odpočinek docela chybí. Místo pohádek jsou tu úkoly, místo hraní, příprava do školy.

Kantoři prvního stupně doporučují na děti netlačit!

Nechat jim prostor pro učení i pro hraní. Vést je k řádu a systému, což znamená, nesedět nad úkolem od návratu ze školy až po dobu spánku, bez ohledu na to, jak krasopisně, či katastrofálně se to malé psací „a“ na linkách vyjímá. Mějme se školáčky trpělivost, protože nejen pro nás, ale i pro ně, je vše docela nové a pravda už první týdny zjišťují, že ne snové. A mimochodem… řehole ve škole, uvolní i projížďka na kole .-)