Jak na jarní únavu? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Pondělí, 14 Březen 2011 18:43

kriss1Cítíte se unavení, všechno vás štve, nic vás nebaví a nejraději byste zalezli do postele a vylezli až za dlouhé měsíce? Pak jste na tom jako zhruba 70% lidí v tuto dobu. Místo radosti z odcházející zimy vás zachvátila jarní únava. Co s ní?

 

Vitamíny

Dlouhá zima, nedostatek sluníčka a vitamínů způsobily, že váš organizmus je vyčerpaný a dává to najevo. V první řadě tedy musíte začít u výživy. Dostatek vitamínů, vyvážená strava, pitný režim. To dokáže během pár týdnů udělat zázraky. Ale pozor, nespasí vás jen vitamíny v tabletách, zařaďte do jídelníčku ovoce a zeleninu, které vás potěší hned dvakrát. Veselé barvy lahodí oku, vytamíny pomůžou tělu. Vyzkoušet můžete také očistné čaje nebo krátkou dietu.

 

Odpočinek

Pracujete, staráte se o děti, domácnost... Každodenní kolotoč s vámi dokáže pěkně zamávat. Dopřejte si každý den alespoň hodinku svého času a odpočívejte. Zapomeňte na nedožehlené prádlo či nádobí ve dřezu a sedněte si k dobré knížce, napusťte si vanu nebo si dějte skleničku dobrého vína s kamarádkou. Jděte si dřív lehnout. Dlouhý spánek dokáže divy.

 

Dovolená

Máte-li tu možnost, vyražte na dovolenou do teplých krajin. Sluníčko vám okamžitě dobije baterky. Nemůžete-li vyrazit na dovolenou, udělejte si alespoň volný víkend. Vyjeďte třeba na hory nebo s dětmi do Zoo.

 

Masáž

Cítíte ztuhlý krk, bolí vás záda, hlava... Kvalitní masáš vám prospěje po všech stránkách. Zlepší se vám nejen fyzický stav, ale zároveň si odpočinete a odplavíte škodliviny z těla.

 

Procházka

Vezměte děti a vyražte ven. Hodina denně na čerstvém vzduchu vám udělá dobře, děti se navíc příjemně unaví a jistě brzy zalezou do postele, abyste měla chvilku na sebe nebo svého partnera.

 

Sport

Pokud neradi sportujete, nenuťte se, ale zkusit to můžete. Najděte si druh pohybu, který vám vyhovuje. Nemusíte dřít v posilovně či jezdit na rotopedu. Stačí svižná procházka nebo třeba tanec. Sport vám pomůže hned dvakrát. Budete zdravější a díky lepší postavě se budete cítit lépe i po psychické stránce.

 

Organizace dne

Do kalendáře si každý den napište neodkladné úkoly a splňte je co nejdříve. S čistým stolem vám bude lépe a nebudete večer usínat s pocitem, že jste něco neudělali.

 

Pozitivní deníček

Zaveďte si deníček, kam si každý den napíšete jednu větu. Odmínkou je, že musí být pozitivní. Určitě vás každý den něco potěší. Když vám bude nejhůř, zalistujte v něm a uvidíte, že vám hned bude lépe.

 

Jarní úklid

Ukliďte si ve skříních. Vytřiďte fotografie, staré oblečení a pomalu si připravte šatník na jaro. Úklidem v domě si uklidíte i v duši.

 

Mluvte

Promluvte si o svých stavech s kamarádkou nebo třeba partnerem. Ne nadarmo se říká „sdílená starost, poloviční starost“.

 

Udělejte si radost

Každý den si můžete udělat radost. Dopřejte si třeba kostičku dobré tmavé čokolády, nový kousek do vašeho šatníku nebo se zkrátka pusťte do toho, co vás nejvíc těší.

 

Ale pozor, pokud vás skleslá nálada bez důvodu trápí déle než měsíc, přestože se s ní snažíte bojovat, navštivte odborníka. Může se jednat o závažnější problém, třeba depresi, únavový syndrom nebo syndrom vyhoření. Zkušený psycholog rozpozná varovné příznaky a poradí vám, co dál.