Po mateřské podnikání PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Úterý, 08 Březen 2011 10:53

 

Jakmile se začne blížit konec rodičovské dovolené, začnete přemýšlet, co dělat. Některé mámy se můžou vrátit na své původní místo, ale co ty, které takové štěstí nemají nebo jejich původní profese s dětmi skloubit prostě nejde? A co takhle zkusit podnikat? 

 

Olga Tomšovská pracovala na vysokém postu. Marketingová specialistka v nadnárodní společnosti se ale po rodičovské s dvěma malými kluky rozhodla podnikat v jiném odvětví.

 

„Co se týče práce, některé věci se dají velmi těžko skloubit dohromady…bohužel. V Čechách nejsou zrovna ideální podmínky pro zaměstnávání matek s malými dětmi. Práce na poloviční nebo externí úvazky v podstatě neexistují. Vrátit se do nadnárodní společnosti na plný úvazek, což obnáší taky 12 hodin denně je v podstatě nereálné. Alespoň tedy pro mě. Sice dnes už lze sehnat paní k dětem, ale znamená to, že jí dáte asi tak dvě třetiny svého platu a ještě jste nervózní, jak to doma jde a jestli je všechno jak má být. A každá máma vám potvrdí, že malé děti jsou bohužel věčně nemocné, protože ještě nemají žádnou imunitu. Takže je prima, když vám je konečně vezmou do školky, ale realita je taková, že jeden týden stoná jedno dítě, druhý týden druhé a třetí týden to chytíte vy, protože jste unavená a nevyspalá. A to mi věřte, že zaměstnavatelé neskáčou zrovna radostí…ani se jim tedy nedivím, ale tak to prostě je. A tak jsem se vlastně dostala ke svému podnikání. Rozhodla jsem se, udělat si čas na rodinu, na práci, na sebe. Chtěla jsem dělat něco, co mě bude bavit, těšit, co bude mít smysl a zároveň mít možnost přizpůsobit se potřebám dětí a rodiny. 

Internetové podnikání mi přišlo ideální, chtěla jsem se zaměřit na něco, co důvěrně znám, tedy na děti. Na druhou stranu jsem nechtěla založit jen nějakou „obyčejnou hračkárnu“ kde najdete kde co, na co zrovna běží reklama, ale vlastně je to k ničemu. Inspirovala mě osobní zkušenost, kterou jistě mají všichni rodiče, a to, že jejich děti dostávají od všech milovaných a milujících kolem spoustu hraček, které jsou ale buď nevhodné vzhledem k věku nebo svou kvalitou a bezpečností nebo nemají naprosto žádný přínos. Všichni to myslí dobře, chtějí těm nejmenším udělat radost, ale často jen utratí hodně peněz za něco naprosto nevhodného, což pramení z malého povědomí o vhodných hračkách a pak jsme také příliš snadno ovlivnitelní reklamou. Spojila jsem se s vynikající zkušenou dětskou psycholožkou PHDr. Danou Simandlovou a asistentkou pedagoga Soňou Baštýřovou a pokusily jsme se vybrat vhodný sortiment doplněný praktickými tipy a radami v závislosti na věku dětí. A tak vznikla Chytrá hlavička. Musím říct, že mě víc než mile překvapil obrovský a pozitivní ohlas spousty lidí, kteří mají na věc stejný názor a chtějí mít pod kontrolou, co se jejich dětem dostává do rukou.“ 

Stejně jako Olga, začínala dříve i Jitka Houdková. 

„Po rodičovské jsem se neměla kam vrátit a práce, která se nabízela, nekorespondovala s koncem školky. A tak jsem se rozhodla skloubit to co mě baví s prací. Využila jsem toho, že v našem maloměstě chybí obchod s kreativními potřebami a i na internetu je po nich celkem hlad. Nejdříve jsem prodávala přes internetový bazar, postupně jsem hledala prostory a po šesti letech je z toho solidní malá prodejna s internetovým obchůdkem. V prodejně prodávám sama a můžu si tak určovat čas, abych zvládala domácnost i rodinu. Ale musím tedy říct, že je to náročné hlavně administrativně a dost mě štve, že jako malý podnikatel, odvedu dvě třetiny peněz státu.“ 

Anna, Dominika a Markéta také začaly podnikat po rodičovské, vlastně už v jejím průběhu. Vyrábí čepičky, prodávají dětské oblečení z anglických sekond handů a dováží elektroniku z Ameriky. Zatím nemají své e-shopy, ale prodávají po známých a po inzertních serverech. „Je to levnější, než si zřizovat obchod, ten bude až druhým krokem.“ Shodují se. 

Bohužel je internet už přehlcený různými obchody pro děti a tak jich spousta pár let po svém vzniku končí. Pokud byste se chtěla do podnikání na internetu pustit, měla byste mít nápad nebo alespoň jeden originální výrobek, který se jinde sehnat nedá. Důležitá je také kvalitní reklama a to nejen ta placená, ale hlavně pozitivní reference od zákazníků.