A co takhle hách? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Úterý, 19 Říjen 2010 07:32

peasHrách – tradiční a chutná surovina, která Vás v kuchyni nikdy nezklame

Plodina hrách má úžasnou minulost a během historie byl zcela nespravedlivě vytlačen z
našeho jídelníčku. Hrách je nejstarší luštěnina, hlavní součástí stravování byla již v mladší
době kamenné! Ve střední Evropě se hrách začal šířit v 6. - 5. tisíciletí př. n. l., ve stejné
době jako obilí. V 17. a 18. století byl hrách dostupný pouze vyšším vrstvám obyvatel jako
pamlsek labužníků a až v 19. století se stal lacinou a dostupnou luštěninou.

 

Ve středověku byl hrách - na rozdíl od jiných zemí – typickým jídlem Čechů a v českých
kuchařských knihách této doby najdeme rozmanitá hrachová jídla: obyčejná, slavnostní,
slaná ("hrachové zelí") i sladká ("sladká hrachová bába"). Velice oblíbená byla hrachová
pučálka připravovaná nejčastěji o Velikonocích. Ve staročeských domácnostech dokonce
všude mívali zvláštní hrnce na vaření hrachu, čili „hrachové“, nazývané také „hrachovec“.
Bývaly měděné a cínové a z obou těchto kovů lidé mívali také „cedidla na hrách“.

 

Hrách lidem po tisíciletí dodával tolik potřebnou energii a vitaminy. Loupaný hrách je
surovina s vysokým obsahem bílkovin, je velmi dobrým zdrojem draslíku a vitaminu B a
je přirozeně bezlepkový. Díky vysokému obsahu bílkovin je vhodný také pro vegetariány,
z pohledu množství kyseliny listové také pro těhotné ženy (kyselina listová snižuje riziko
vrozených vad plodu), obecně pro všechny vyznavače zdravého životního stylu a strávníky
snažící si udržet optimální váhu. Nezanedbatelný je hlavně pro děti ve vývoji.

 

Hrách je dnes v naší kuchyni využíván spíše sporadicky, a to především při přípravě
tradičních pokrmů (např. hrachová polévka ke štědrovečerní večeři). Hrách je ovšem
surovina, která se dá v kuchyni využít rozmanitějšími způsoby, které budou chutnat celé
rodině. I klasická hrachová polévka se dá udělat na více způsobů, a tak ji pokaždé nabídnout
v netradiční chuťové variantě a při různých příležitostech.

 

Pro lepší stravitelnost hrachu a obecně všech luštěnin je vhodné namáčení (nejlépe přes
noc). Vodu slijeme a hrách vaříme doměkka.

 

Luštěniny by se na našem talíři měly objevit alespoň dvakrát týdně, ideálně v podobě salátu
či polévky. Nejlépe stravitelné jsou ve spojení se zeleninou a obilovinami. Hrách je chutná
a zdravá surovina, která si zaslouží, aby se do našeho jídelníčku opět vrátila, obohatila jej a
ozdravila. Nelichotivou nálepku „jídla pro chudé“ si tato bohatá plodina rozhodně nezaslouží.

 

Hrachové recepty:

Polévka ze žlutého hrachu s bavorskou klobáskou a rozmarýnem

Na 4 porce potřebujeme:
150 g žlutého loupaného hrachu, 2 l kuřecího vývaru, 1 bobkový list, 2 stroužky česneku, 1
menší cibuli, 8 malých bavorských klobásek, 8 plátků anglické slaniny, 8 snítek rozmarýnu, sůl, pepř,
olivový olej, strouhaný parmazán

 

Příprava:
Hrách namočíme na 4 hodiny do studené vody. Vodu slijeme, přilijeme vývar, přidáme cibuli, česnek a
bobkový list a uvaříme doměkka. Vyjmeme bobkový list a ponorným mixérem rozmixujeme dohladka.
Dochutíme parmazánem, solí a pepřem. Bavorské klobásky spolu se snítkou rozmarýnu zabalíme do
anglické slaniny, vložíme pod gril a několik minut opékáme.

 

Tip na servírování:
Polévku před podáváním lehce pokapeme olivovým olejem a servirujeme s klobáskami a oepečenou
bagetou.

 

Pučálka slaná

Necháme naklíčit hrách /pučeti/, poté ho opražíme na sádle, zamícháme s utřeným česnekem
servírujeme.

 

Pučálka sladká

Necháme naklíčit hrách /pučeti/, poté ho opražíme na másle, přidáme cukr, rozinky

 

Šoulet – s hrachem a kroupama

 

250 g žlutého hrachu, 150 g ječných krup, velká cibule, olivový olej, česnek, majoránka, sůl

 

Hrách namočte na 12 hodin do studené vody a uvařte bez soli doměkka. Kroupy máčejte pouze 2 -
3 hodiny a vařte také bez soli. Po uvaření smíchejte, přidejte lžičku majoránky, rozdrcený česnek a
osolte. Na závěr přidejte osmaženou cibulku, promíchejte a nechte pod poklicí odstát. Jako příloha se
hodí kysané zelí nebo okurka.

Toto tradiční židovské jídlo je zdravé a hlavně chutné. Obvykle se dělá v peci ve velkém keramickém
hrnci s husou nebo s kachnou, jejichž tuk se rozpustí a promíchá s hrachem nebo fazolemi
a kroupami, k nimž se přidává třeba cibule, česnek, majoránka, pepř nebo bobkový list.