A co takhle cizrna? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Úterý, 21 Září 2010 04:46

Cizrna – chutná neznámá

Zvykli jsme si s otevřenou náručí zkoušet a přijímat exotická jídla do naší kuchyně

jako zpestření tradičních chutí a tímto jsme postupně odhalili kouzlo nám dosud méně

známých surovin. Jednou z nich, i když stále poněkud opomíjenou, je výborná a velice

zdravá plodina CIZRNA. 

 

Cizrna, chcete-li také „římský hrách“, je luštěnina v podobě malých hranatých zrnek

nažloutlé barvy chutnající lehce oříškově. Její původ najdeme v Asii a Indii, dnes se

pěstuje po celé jižní Evropě, Americe a Austrálii.

 

Cizrna je velice zdravá luštěnina, ceněna především pro svůj vysoký obsah bílkovin.

Navíc je bohatým zdrojem draslíku, vápníku, hořčíku, manganu, železa, fosforu, vitaminu

E, vitaminu B9 a kyseliny pangamové (B15). Pro ty, kdo si chtějí uchovat zdravý

pohybový aparát je důležitá informace, že cizrna je výborným zdroje lysinu, potřebného

k tvorbě karnitinu - stimuluje tvorbu kolagenu, chrupavek a pojiv.

 

Cizrna neobsahuje lepek a díky svým pozitivním účinkům na organismus je vhodná

v rámci celé řady diet – diety bezlepkové, diabetické, s omezením solí, nízkokalorické,

bezcholesterolové a dietě s vysokým obsahem vlákniny. Cizrna je nepostradatelnou

složkou stravy pro vegetariány a doporučuje se zvláště pro děti a těhotné ženy.

 

Její nejrozšířenější využití je stále v zemích původu (je nedílnou součástí indických jídel),

ale již dávno zdomácněla na talířích středomořských oblastí. Díky své chuti a možnostem

přípravy je stále více oblíbena i v dalších kuchyních. Dá se vařit, smažit, pražit, použít

v teplé i studené kuchyni, naslano, nasladko, do kaší, polévek, jako přílohu… dle

individuálních chutí. Úprava cizrny se řídí stejnými pravidly jako úprava ostatních luštěnin

– vaření urychlí namáčení, nadýmavé látky se odstraní přidáním řasy anebo koření.

Používá se také cizrnová mouka k přípravě nekvašeného chleba.

 

Snad nejznámějšími pokrmy z cizrny je kaše připravovaná z uvařených semen hummus

(Homos); španělská cizrnová polévka garbanzo; a pochoutka pro děti – pražená

cizrna obalovaná cukrem.

 

 

Cizrnová kaše

4 hrnky uvařené cizrny, 2 utřené stroužky česneku, 1/2 polévkové lžíce tahini (sezamového

krému), 1/2 hrnku citrónové šťávy, 1 čerstvý lístek máty, 1 čajová lžička mořské soli

 

Všechny přísady rozmixujte na v kaši a přidejte vodu, dokud nevznikne smetanová hmota.

Dochuťte a případně ještě přidejte mořskou sůl. Ozdobte lístkem máty.

Pozn.: hummus může mít více chutí, fantazii se při jeho přípravě meze nekladou, proto si ho může

každý ochutit dle svého.

 

Garbanzo (recept na bio Garbanzo)

 

500 g cizrny,200 g brambor,2 l vody,300 g uzeného tofu,2 cibule,1 ½ PL mleté sladké papriky,½

ČL chill,1 ČL drceného kmínu,3 stroužky česneku,Shoyu sójová omáčka,5 PL olivového oleje,1

zeleninový bujón

 

Do misky namočíme cizrnu a necháme přes noc ve vodě. Druhý den ve velkém hrnci na olivovém

oleji osmažíme cibulku, přidáme kmín, chilli a mletou papriku. Po chvíli zalijeme vodou, přidáme

nastrouhané a na kostičky nakrájené brambory, omáčku shoyu podle chuti a bujón. Vaříme 20 -

30 minut. Několik minut před koncem vaření přidáme na kostičky nakrájené uzené tofu a lisovaný

česnek. Polévku podáváme s chlebem nebo s osmaženými kostičkami tofu.

 

Pozn.: opět dle chutí, možné podávat bez tofu a rozmixované