Děti a vláknina PDF Tisk Email
Napsal uživatel Lucie Přibylová   
Úterý, 16 Únor 2010 00:00

Vláknina patří mezi nezastupitelné složky výživy, proto je nutné, aby potraviny s obsahem vlákniny byly každodenní součástí jídelníčku dětí, dospívajících, dospělých i seniorů, zkrátka každého z nás. Množství vlákniny, které by mělo být v jídelníčku dítěte a dospělého se ovšem významně liší. Rodiče se snaží dítěti připravit jídelníček co možná nejlépe, ale často se svou neznalostí dopouštějí chyb, které mohou mít negativní vliv na zdravotní stav jejich dítěte.

 

Vláknina

 

Vláknina patří mezi složené sacharidy, neboli polysacharidy. Vlákninu sice trávicí systém člověka nedokáže strávit, a tělo z ní proto ani nezískává žádnou energii, i tak je ale její úloha v organizmu nezastupitelná, zejména v prevenci civilizačních nemocí.

 

Potraviny bohaté na vlákninu

 

Vláknina se nachází převážně v potravinách rostlinného původu – v zelenině, ovoci, luštěninách, celozrnných obilovinách a cereáliích, bramborách, semínkách a klíčcích rostlin. V poslední době se ale stále častěji do potravin přidává (označují se někdy také jako tzv. funkční), takže ji můžeme nalézt i v potravinách živočišného původu, např. v jogurtech. Vlákninu také obsahuje řada potravních doplňků.

 

100 g potraviny Energetická  hodnota (kJ)         Vláknina (g)

(Zdroj: NutriDan)

obilné vločky                           1 422                           8,2

grahamové pečivo                    1 003                           8

celozrnná houska                     954                              5,7

kukuřičná mouka                      1 480                           5

pšeničná mouka hladká            1 404                           4

corn flakes                               1 492                           4

chléb pšeničný bílý                      991                           3,5

celozrnná pšeničná mouka        1 450                           3,2

tukový rohlík, houska               1 062                           3

brokolice                                    109                           3

kešu ořechy                             2 475                           2,9

mrkev                                         125                           2,4

pomeranč                                   180                           2,2

jahody                                        138                           2

jablko                                         143                           2

salát hlávkový                               46                           1,5

kedlubna                                     100                           1,4

brambory                                    293                           1

 

Příští týden se dozvíte, kolik vlákniny by Vaše dítě mělo denně zkonzumovat.

 

Dana Růžičková, DiS.

nutriční terapeutka, Poradenské centrum Výživa dětí, Praha