Potíže dětí s jídlem I PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Úterý, 05 Leden 2010 08:21

vyzivaNutriční terapeutky v Poradenském centru Výživa dětí se ve své praxi setkávají s celou řadou situací a problémů spojených s více či méně vhodným stravováním dětí a také s jeho nejrůznějšími důsledky. Nejčastěji diskutovanou situací je vyšší tělesná hmotnost dítěte, následuje, pro někoho možná překvapivě, odmítání jídla.

 

 

Jíst odmítají děti každého věku, nejčastěji předškoláci, výjimkou však nejsou ani děti jedenácti- nebo dvanáctileté, které jedí pouze pečivo, suché těstoviny a brambory a z ovoce třeba jen banány. Podle stesků rodičů dětem nabízené jídlo nechutná a raději budou celý den o hladu, než aby ho snědly. Alespoň, že jsou ochotné sníst ty sladkosti. Ačkoli rodiče dětem často vyhoví a raději jim nabídnou sladkost, aby snědly alespoň něco, obávají se, aby jim nechyběly nějaké důležité látky a aby nebyly podvyživené.

 

 

Když dítě nejí

Pokud v rodině nastane situace, že potomek nejí, měli by rodiče v první řadě zachovat klid a nadhled. Uvědomit si, že děti jsou ve výběru jídel spíše konzervativní, nemají rády nové věci a než přijdou novému jídlu na chuť, potřebují jej ochutnat až 10x! Nátlak, vyhrožování nebo dokonce fyzické násilí také nepomohou, spíše naopak – dítě má jídlo spojené s nepříjemnými prožitky a situace se ještě zhoršuje. Základní podmínkou, pokud dítě odmítá jíst, je tedy TRPĚLIVOST. Rodiče by se dále měli vyhnout některým sice zažitým, ale taktéž chybným postupům. Není dobré:

 

• nutit dítě sníst vše, co má na talíři

• nabízet dítěti úplatky za to, že sní alespoň kousek (po čase by se situace mohla obrátit – „já to teda sním, ale ty mi dej…“)

• nabízet náhradu, dítě si zaručeně vybere to, co mu chutná a jídelníček se časem ještě zúží

• podávat dítěti drobnosti (bonbony, sušenky atp.) mezi jídly

• používat přednášky na zdravotní („když to nebudeš jíst, budeš nemocný“) a sociální („co by za to daly děti v Africe“) témata

• nezkoušet ani „za tatínka, za maminku“

 

Vhodné naopak je vzít děti na návštěvu do kolektivu nebo rodiny se stejně starými dětmi, které problémy s jídlem nemají a kde panují vhodné stravovací návyky, a zúčastnit se s nimi stolování. Při vybíravosti pomáhají také jednoduché „fígle“ a drobné „lži“, například „to není ryba, ale losos“, „to není maso, ale sekaná“, atd. Známým, byť o něco tvrdším postupem, je nechat dítě „vyhladovět“. Žádné zdravé dítě ale nebude o hladu dobrovolně a z vlastního přesvědčení, a tak by se rodiče neměli obávat, že právě jejich dítě takový den nepřežije. Postup je velice jednoduchý, vyžaduje ale od rodičů notnou dávku trpělivosti, asertivity a důslednosti:

 

• k snídani dostane dítě to, co by normálně na snídani dostalo

• dostane časový prostor – například 15-20 minut, po které si může s jídlem dělat takřka cokoli

• pokud svou porci nedojí, rodiče mu jídlo seberou, avšak bez zbytečných komentářů a výčitek

• nic dalšího v podobě sladkých drobností nedostane ani v případě intenzivního dožadování se

• dalším jídlem bude až svačina, na kterou nedostane zbytek snídaně, ale to, co by běžně ke svačině dostalo

• tak pokračuje celý den. Pokud dítě skutečně nic nesní, bude několik dalších dní pokračovat tak, jak bylo zvyklé a po například 10 dnech přijde na řadu opět den s „přísnějším“ režimem.

 

Jak děti naučit jíst

 

V době jídla je třeba dát dítěti jistou míru svobody. To, že si s jídlem na talíři hraje, sahá na něj rukama či jej rozděluje na hromádky atd., ještě nemusí znamenat, že nic nesní. Jen potřebuje na seznámení s pokrmem více času. Není nutné veškeré pokusy o zařazení něčeho nového nebo zdravého do jídelníčku dítěte vzdát hned po prvním neúspěchu. Na poprvé stačí jen málo. Navíc, když dítě uvidí, že jej nikdo k ničemu nenutí, nebude se bát zkoušet dále.

 

O vhodném výběru potravin, si přečtěte na našem webu příští týden.

 

Jitka Rusková, DiS.

Nutriční terapeutka, Poradenské centrum Výživa dětí, Praha

Aktualizováno Úterý, 05 Leden 2010 08:23