A co takhle snídaně? PDF Tisk Email
Napsal uživatel Soňa Šímová   
Úterý, 25 Srpen 2009 05:58

bun 

„Snídaně je nejdůležitější jídlo dne“. Tuhle větu v různých obměnách zná snad každý. Málokdo to ale dodržuje. Špatný návyk z dětství, se v dospělosti jen těžko odnaučíme a co hůř, pochytí ho i naše děti. Tak jak to s tou snídaní vlastně je a co bychom měli snídat?

 

„Spánek je také důležitý, takže si radši přispím, než bych se ráno zdržoval snídaní.“ Tvrdí Michal.

„Když náhodou ráno zaspím a nenasnídám se, jsem nepříjemná a jen těžko si ten den už spravím náladu.“ Popisuje opak jeho přítelkyně Mirka.

Mezi nimi pak dochází k rozporu. Mirka se podle Michala zbytečně zdržuje, a když kvůli klidné snídani nestíhá, je jako fúrie. Mirka naopak Michalovi vyčítá, že kvůli jeho nesnídání bude mít v budoucnu potíže s nadváhou. Spory vnímá i jejich 4 letý syn, který se nemůže rozhodnout. Někdy chce snídat jako maminka, jindy chce hned vyrazit do školky, bez snídaně jako tatínek.

Možná takovou rodinu také znáte a možná je to zrovna ta vaše. Dobrá lehká snídaně je ale opravdu důležitá. Nastartuje vaše tělo v novém dni, zlepší paměť a pomůže vám i při dietě. Kdo se ráno nenasnídá, hladoví, přestože to necítí. Tělo má ale signál o nedostatku energie a snaží se to vyvážit dalším jídle, tedy obědem. Paradoxně tak člověk, který sní 2 jídla, tedy snídani a oběd, příběre méně než ten, který snídani vynechá a pustí se až do oběda. Tělo si totiž raději udělá zásoby. Snídaně by měla pokrýt zhruba 20% denního příjmu jídla.

A jak by taková správná snídaně měla vypadat? Snídaně by měla obsahovat bílkoviny, sacharidy, tuky (nejlépe rostlinné) a vlákninu. To vše splňuje třeba krajíc celozrnného chleba s máslem, sýrem a zeleninou. Nezapomeňte také na pití. Malým dětem můžete připravit kakao, větším třeba zelený čaj a vám klidně kávu. Pokud ale k snídani pijete nápoje s kofeinem, měli byste doplnit i tekutiny. Vhodný je například džus zředěný s vodou.

A jak by měl pokračovat den? K dopolední svačině vám i vašim dětem postačí ovoce nebo jogurt, oběd by pak měl být nejvydatnějším jídlem dne. To ale neznamená, že slupnete smažený sýr s hranolky. Lépe vás nasytí plátek kuřete nebo ryby s bramborem a hromadou zeleniny. Odpoledne vám postačí opět zelenina a večeři volte lehkou, ale vydatnou. Poslední jídlo byste měli mít 2 hodiny před spaním. To samozřejmě neplatí u malých dětí, které většinou po večeři chodí spát. Těm stačí po večeři půlhodinová pauza, která je tak akorát na hygienu, převlečení do pyžamka a přečtení pohádky.

Aktualizováno Úterý, 25 Srpen 2009 06:05