Výživa kojící mámy PDF Tisk Email
Pondělí, 01 Červen 2009 18:38

Kojící žena by měla jíst za dva, stejně jako těhotná. Jistě už jste se s takovou větou ať už od své mámy nebo kamarádky setkala. Tak to ale není. Kolik byste vlastně měla po porodu jíst a čeho?

Žena, která kojí, by měla jíst více, než byla zvyklá před otěhotněním, ale jen zhruba o čtvrtinu. V praxi to znamená, že si dáte třeba o dvě svačinky denně více. K tomu je potřeba dodržovat pitný režim, tedy minimálně 1,5 litru tekutin denně. Ideální je voda bez bublinek, ředěné ovocné džusy nebo čaje. Pokud máte problémy s kojením, můžete vždy před ním vypít teplý nápoj. Na trhu jsou čaje nebo mléka pro kojící ženy, dobře poslouží ale i čaj z malinovníku, který podporuje tvorbu mléka a můžete ho pít už během posledních týdnů před porodem.

Jak v těhotenství, tak po porodu, byste měly jíst hlavně pravidelně a pestře. Ve vašem jídelníčku by nemělo chybět celozrnné pečivo, které obsahuje vitamin B. Také rýže a těstoviny jsou pro kojící mámu důležitým zdrojem živin a energie. Ze zeleniny je vhodná například mrkev, paprika či brambory, dát si můžete i zeleninový salát, jen pozor na některé druhy zeleniny, které můžou u miminka způsobit alergii či větry. Které to jsou? Třeba rajská jablíčka nebo meloun. Jak zelenina, tak celozrnné pečivo rýže a těstoviny, by měly tvořit základ jídelníčku a měly byste si je dopřát 3x až 5x denně. Získáte tak nejen vitamíny, ale i důležité minerály.

Kojící máma by neměla zapomínat ani na ovoce a mléčné výrobky, které by se měly objevovat v jídelníčku zhruba 2x – 4x denně. Zpočátku je nejlepší jíst jablka, banány, meruňky, švestky nebo zkusit ovocné šťávy. Exotické ovoce a třeba jahody a broskve, je lepší nechat na pozdější dobu od porodu. Z mléčných výrobků sáhněte hlavně po polotučném jogurtu, tvarohu, kefíru nebo tvrdém sýru. Šlehačku, zmrzlinu apod., jezte jen v malém množství.

Denně si můžete dát až 3 porce masa, stačí ale jen jedna. Nejvhodnější je drůbeží a rybí. S vejci také šetřete, stačí vám dvakrát týdně. To samé platí i o luštěninách, po kterých by mohlo být vaše miminko navíc nadmuté.

A čemu se vyhnout? Tomu samému, co v těhotenství. Alkoholu, cigaretám, a z jídel sýrům s plísní, tepelně neupravenému masu (např. tatarák) a vajíčkům, majonézám, ostrým a tučným jídlům, a místo zmrzliny v kornoutu je lepší koupit si nanuk.

Zdá se vám počet porcí nesplnitelný? Tady je příklad jídelníčku:

Snídaně: 2 krajíce celozrnného chleba, 10 dkg sýra (to jsou dvě porce), 1 paprika navrch

Svačina: jeden jogurt případně tvarohový dezert,

Oběd: Kuřecí plátek s rýží a zeleninovou oblohou (paprika, okurka, strouhaná mrkev…)

Svačina: jablko

Večeře: těstovinový salát se zeleninou (přidat můžete rybu nebo kuře)

Podobný jídelníček si můžete sestavit a dodržovat už v těhotenství, po porodu pak pro vás bude již přirozený. Jíst byste měla v malých porcích po kojení a jídelníček by měl být hlavně pestrý, usnadníte tak vašemu prckovi přechod na jinou stravu.

Napište nám své oblíbené recepty pro těhotné a kojící! Jeden z vylosovaných receptů získá kosmetiku Oriflame!

Aktualizováno Pondělí, 01 Červen 2009 18:45