Jak hodnotit ve škole? PDF Tisk Email
Čtvrtek, 29 Leden 2009 22:52

Pokud máte dítko školou povinné, jistě vám včera přineslo domů vysvědčení. Měli jste z něj radost nebo jste zjistili, že budete svou ratolest muset trochu popohnat, aby si zlepšila prospěch alespoň na konci roku? A je lepší hodnocení známkami nebo slovní?

V České republice je možné hodnotit žáky jak známkami, tak slovně nebo kombinací obou způsobů. Většina škol, ale zůstává u tradičního hodnocení známkami. Rodiče se tak sice dozví, jestli se jejich dítě učí výborně či dostatečně, ale už neví, v čem ho podpořit, kde ho popostrčit nebo v čem ho naopak mírnit. Děti jsou zase motivovány jen ke klasickému memorování vědomostí a honbou za známkami. Někteří rodiče sice můžou namítnout, že se vše dozví na rodičovských schůzkách, ale tam bývá málo času na to probrat, každé dítě zvlášť a přitom se zaměřit opravdu na celého jedince, je takřka nemožné. Navíc slovní hodnocení na vysvědčení se dostane i k dětem a může je pozitivně naladit, i když jejich prospěch nebude úplně růžový.

„Od té doby, co má Jenda na vysvědčení kromě známek i slovní hodnocení, snaží se ve škole mnohem víc.“ Potvrzuje Marie, maminka 9 letého školáka. „Přitom od kamarádek vím, že některé školy sice toto hodnocení také dávají, ale je tam třeba jen jedna věta. My máme super učitelku a ta se vždy rozepíše. Nikdy nekritizuje a když, tak to zní spíše pozitivně jako – Jenda je hodně temperamentní a určitě by se skvěle hodil na nějaký sport. Z té věty mi je jasné, že trochu zlobí a učitelka nám doporučuje, aby se někde vybil. Přitom doma zasedne k počítači a je klidný, tuhle jeho stránku vůbec neznám.“ Kroutí hlavou Marie.

A to je další stránka věci, ve škole se děti chovají trochu jinak, než doma. Slovní hodnocení vám tak o dítěti řekne i to, co jste vůbec netušila. Díky tomu své dítě lépe poznáte a budete moct rozvíjet jeho potenciál. Pomůže vám i při výběru koníčků a školy, na kterou se bude jednou hlásit. Můžete také zjistit, jak moc se vaší ratolesti věnují a podle textu si můžete všimnout, jestli třeba učitelka není proti dítěti zaujatá. Na velkém množství škol ale slovní hodnocení podceňují.

„Ptala jsem se i ředitelky, jestli by nebylo možné dětem psát i slovní ohodnocení, že by nám to moc pomohlo.“ Vypráví Zuzana, maminka 10 leté Johanky. „Ředitelka mi řekla, že se všechno dozvíme na rodičáku a na nějaké podrobné sledování dítěte a následné vypisování nemají učitelé čas. Také mi řekla, že dříve známky také stačily a nedělal se kolem toho takový humbuk. Po tomto rozhovoru jsem uvažovala o změně školy, ale to by zase holka musela dojíždět a to by bylo dost náročné.“ Uzavírá Zuzana.

Na druhou stranu, kdyby bylo hodnocení jen písemné, byla by pro střední školy složitá orientace při přijímačkách, takže systém známky a písemného hodnocení se mi zdá nejlepší. Jen by ještě ke klasickým předmětům a chování, mohly být „bonusové“ známky i třeba za aktivitu ve škole, soustředěnost nebo dochvilnost. Děti by se pak do školy určitě více těšily, protože by měly skvělou motivaci.

A jaké vysvědčení dostaly vaše děti? Mělo by být ohodnocení žáka i slovní?

Aktualizováno Čtvrtek, 29 Leden 2009 23:06